انواع پارافین جامد و کاربرد آن در صنعت

پارافین مایع بهداشتی
پارافین مایع بهداشتی چیست و کاربردهای آن
اکتبر 11, 2022
مزایای پارافین تراپی
تعریف پارافین تراپی و مزایا و معایب آن
اکتبر 17, 2022

انواع پارافین جامد و کاربرد آن در صنعت

پارافین جامد در صنعت

تاریخچه پارافین

پارافین از زغال سنگ، چوب و نفت شیل استخراج می شود. در سال ۱۸۰۷ برای اولین بار توسط زمین شناس آبراهام گزنر پارافین از تقطیر نفت خام ایجاد شده است. در آن زمان هزینه تولید پارافین بالا بود ، اما پس از یافتن منابع جدیدی از پارافین و ابداع روش های ارزان تر تولید پارافین ، قیمت این ماده نیز پایین آمد. تولید پارافین به صورت جامد ، موم پارافین نامگذاری می شود ، در صورتیکه فرم مایع را روغن پارافین می‌گویند. پارافین کاملاً اشتعال پذیر است و دارای انرژی زیادی است.

بسیاری از مواد شیمیایی را به نام پارافین می شناسند، از جمله مواد جامد نرم سفید یا بی رنگ و همچنین مایع قابل احتراق تشکیل شده از هیدروکربن های اشباع شده ، که  معمولا از سری آلکان ها در یک پالایشگاه نفت حاصل می شود. انواع پارافین در ادامه ی مطلب آمده است:

  • پارافین مایع: در لوازم آرایشی و بهداشتی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • موم پارافین : نوع جامدی که به عنوان روان کننده و جهت کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.
  • ژله نفتی: یک نوع پارافین نرم
  • روغن معدنی : یک نوع ماده تقطیر نفتی

تعریف پارافین جامد

موم پارافین (موم نفت) ماده جامدی که بدون رنگ، نرم و مشتق شده از نفت، ذغال سنگ یا حتی  روغن شیل می باشد. که از مخلوط مولکول های هیدروکربن به تعداد بیست تا چهل اتم کربن، تشکیل می‌شود. در واقع پارافینی که به صورت جامد موجود است، موم نفت، موم پارافین، وکس پارافین یا پارافین جامد نامیده می‌شود.

 این ماده در دمای اتاق بصورت جامد می باشد و در دمای بالاتر از 37 درجه سانتی گراد (99 درجه فارنهایت) ذوب می شود. نقطه جوش آن بالاتر از 370 درجه سانتی گراد (698 درجه فارنهایت) خواهد بود. پارافین جامد از نظر شکل ظاهری بی رنگ، بی مزه و بدون بو است. پارافین از نقطه ذوب کمی برخوردار است. رنگ موم پارافین بسته به مقدار روغن و شفاف بودن این ماده، متفاوت خواهد بود.

پارافین جامد

انواع پارافین جامد مختلف

همان طور که قبلا بیان شده است، انواع پارافین جامد نیز متفاوت هستند که این مدل­های مختلف پارافین بر اساس درصد چربی به چندین دسته تقسیم خواهد شد. کاربرد هر یک از آن ها منحصر به فرد است و با توجه به نیازی که دارید، می توانید از انواع پارافین جامد مختلف موجود در بازار استفاده نمایید.

  • پارافین نوع جامد کریستال (سبک)

این نوع پارافین وزن کمی نسبت به دیگر انواع خود دارد و افراد کمتری با آن آشنایی دارند. پارافین جامد کریستال به عنوان یک پارافین خام مورد استفاده قرار می‌گیرد که می تواند با هر میزان روغن ترکیب شود. اساس پیدایش این نوع پارافین از موم می باشد و با روش عرق کردن آن، می توان پارافین کریستال بدست آورد.

  • پارافین نوع صنعتی

برای آن که بدانید نوع صنعتی پارافین به چه صورت است باید بگوییم که بیشترین خلوص را در این پارافین می توان یافت؛ زیرا عملیات تصفیه روی آن به طور کامل انجام می گیرد و شفافیت ناب پارافین در آن دیده می‌شود. پارافین های صنعتی به صورت های مختلفی استخراج می‌شوند.

در یکی از این روش ها موم را قالب گیری خواهند کرد. بعد از آن با استفاده از دستگاه های مجهز و همچنین با استفاده از تعریق موم به پارافین ناخالص دسترسی خواهیم داشت. در این مرحله با کمک اسید سولفوریک باید پارافین را تصفیه کرد.

در روش دیگر که فرآیند اسیدی نام دارد، ابتدا موم را ذوب می‌کنند. سپس کارشناسان برای جداسازی پارافین ناخالص از سانتریفیوژ استفاده می کنند. و بعد از خشک کردن محصول استخراج شده، پارافین ناخالصی بدست می­آوریم. در این جا باز از اسید سولفوریک استفاده می کنند و کار تصفیه پارافین را از این طریق انجام می‌دهند.

  • پارافین نوع ریز بلور (سنگین)

پارافین های سنگین در بازار بیشتر یافت می شوند و از این رو افراد بیشتری این نوع پارافین را می‌شناسند. نزدیک به 90 درصد پارافین هایی که مردم با آن ها آشنا هستند، از انواع پارافین ریز بلور هستند. نقطه مشترک این پارافین با پارافین سبک در قابلیت افزودن روغن به آن می باشد که در اینصورت با سفارش مشتریان مطابقت بیشتری خواهد داشت. مومی که پارافین ریز بلور را ایجاد می کند، موم سنگین می باشد که دمای خاصی برای استخراج  این نوع پارافین نیاز است.

تولید پارافین جامد

کاربردهای انواع پارافین جامد

  • در سالن های آرایشی به عنوان نرم کننده پوست و همچنین درمان های اسپا بروی دست ها، کوتیکول ها و نیز پاها استفاده خواهد شد.
  • برای تسکین درد در مفاصل و عضلات مورد مصرف قرار می گیرد.
  • شمع سازی با استفاده از پارافین جامد
  • جهت روغن کاری
  • استفاده به عنوان چسب
  • برای پوشش ضد آب در چوب
  • در کشاورزی برای تولید کود و سموم دفع آفات نباتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده در عایق کاری الکتریکی
  • پارافین جامد گرانول در صنعت لاستیک سازی استفاده می شود.
  • در تولید مداد رنگی
  • به عنوان ماده ضد آب
  • به عنوان کاغذ موم
  • استفاده در علم پزشکی از انواع پارافین برای درمان از طریق گرما درمانی صورت می گیرد و می تواند سبب بالا رفتن جریان خون، شل شدن عضلات و همچنین کاهش سفتی مفصل کمک رسانی کند و به رفع اسپاسم و التهاب عضلات کمک کند.
  • از انواع پارافین در لامپ ها و فانوس ها به عنوان منبع اصلی روشنایی در قرن های گذشته، قبل از اختراع برق، مورد استفاده قرار می گرفته است.

طریقه نگهداری انواع پارافین جامد

  • در محیطی خشک، خنک و همچنین دور از رطوبت باید نگهداری شود.
  • از آسیب فیزیکی حفظ شود و در شرایط تهویه مناسب مورد نگهداری قرار گیرد.
پارافین

چرا نباید از انواع پارافین زیاد استفاده کرد؟

انواع پارافین محصولات جانبی از صنعت پتروشیمی می باشند ، به این معنی که تولید آنها پایدار نمی باشند و همچنین سازگار با محیط زیست نیز نیستند. در واقع این ماده باید با نسبت بالایی از طریق سفید کننده و سایر مواد شیمیایی خالص تصفیه گردد که دقیقاً برای محیط زیست مضر و آسیب رسان خواهد بود.

پارافین به خودی خود ماده ای چرب با بوی نامطبوع می باشد و استفاده از آن چندان مطبوع نمی باشد. به این دلیل تولید کنندگان مواد نگهدارنده ، خوشبو کننده ها و همچنین مواد شیمیایی حاوی عطر را به پارافین اضافه خواهند کرد تا بتوان از آن استفاده نمود و این مواد اضافی نیز می توانند باعث تحریک پوست حساس گردد.

حتی اگر مواد دیگری به آن اضافه نشود ، پارافین گاهی اوقات به خودی خود باعث تحریک و التهاب خواهد شد. این ماده یک حالت ضد آب بر روی پوست ایجاد می کند که می تواند منافذ پوست را مسدود نموده و باعث مشکلاتی برای  پوست چرب و یا پوست مستعد به آکنه گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *