خرید پارافین جامد
هنگام خرید پارافین جامد چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
آوریل 15, 2023
پارافین نرمال
پارافین نرمال
می 8, 2023

تاریخچه پارافین مایع

پارافین مایع

در سال 1850 قبل از کشف پارافین مایع شیمیدان‌ها به موفقیت در جداسازی و تصفیه ماده نفتی رسیدند که منجر به کشف روغن پارافین شد. این ماده سفید رنگ بود و برای استفاده به عنوان شمع مناسب بود، زیرا بسیار تمیز می‌سوخت. با این حال پارافین در دماهای بالا گداخته می شد و به همین دلیل نمی‌توانست به عنوان شمع به کار رود. اما با استفاده از اسید استئاریک، این مشکل برطرف شد.

در قرن بیستم، مصرف پارافین به عنوان ماده اولیه تولید شمع و به عنوان عایقی مناسب در نگهداری طولانی مدت گوشت شناخته شد. اما از دهه 1990 به بعد، استفاده از شمع‌های پارافینی به جای شمع‌های حاصل از روغن و چربی حیوانات، به شدت افزایش یافت.

به طوری که در این زمان انواع جدیدی از شمع‌های پارافینی به وجود آمدند. به این دلیل که شمع‌های پارافینی می‌توانند خصوصیات ویژه‌ای را برای استفاده در بسیاری از صنایع، از جمله صنایع غذایی، تولید کنند.

روغن پارافین یکی از محصولات شیمیایی پرمصرف است که بسیاری از مردم با کاربردهای آن، به خصوص در زمینه شمع سازی آشنایی دارند.

پارافین مایع

در سال 1934، شخصی به نام “هیگز” کتابی در مورد تاریخچه روغن‌های پتروشیمی از زمان کشف در سال 1830 تا زمان مصرف آن‌ها در صنایع تجاری نوشت.

اصلاح این حقیقت که پارافین به عنوان یک ماده قابل اطمینان و کارآمد استفاده می شود، مدت زمان طولانی ممنوع بود زیرا تصور می شد که پارافین سبب آتش سوزی می شود.

اما زمان نشان داد که پارافین می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. خصوصیات ضدآب، نفوذپذیری، ویژگی‌های الکتریکی و… همه دارای ارزش اقتصادی آن است.

به طوری که امروزه از آن برای شمع‌سازی، تولید کاغذهای پوشش دار، پوشش دهی مخازن چوبی که برای نگهداری مواد خوراکی استفاده می‌شوند، یکی از افزودنی‌های واکس و به عنوان یک ماده عایق کننده در صنایع الکتریکی در حجم وسیعی استفاده می‌شود.

همچنین به عنوان یک امولسیون آبی در تولید کاغذ، تهیه کتان و در خشکشویی‌ها به عنوان عامل براق کننده کاربرد دارد.

مشخصات پارافین مایع

پارافین، یک نوع آلکان با فرمول شیمیایی CnH2n+2 است که به صورت مایع و جامد وجود دارد. این روغن معدنی، که نوعی پارافین مایع است، رنگی سفید یا شفاف دارد و در دمای ۱۷۵ درجه به جوش آمده و در ۲۶۵ درجه نیز تبخیر می‌شود.

روغن معدنی خاصیت چسبندگی دارد اما فاقد خاصیت فلوئورسانس می‌باشد، به عبارت دیگر خاصیت درخشندگی با عوامل خارجی همچون حرارت و تابش، خود به خود بروز نمی‌دهد.

 

انواع پارافین

پارافین مایع، دارای انواع گوناگونی است که هر کدام از آنها، کاربردهای بخصوصی دارند. دو نوع پارافین مایع بهداشتی و صنعتی وجود دارد.

پارافین مایع بهداشتی، روغن معدنی خالص و بدون بو، بی‌رنگ و فاقد مزه است که در آزمایشگاه‌ها، مصارف آرایشی و بهداشتی و دارویی به کار می‌رود. از این پارافین مایع در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون، کرم، شامپو و… استفاده می‌شود.

پارافین مایع صنعتی، که معروف به کروزون است، مقدار ناخالصی آن نسبت به گرید بهداشتی کمی بیشتر و بویی شبیه به گازوئیل دارد. اهمیت این محصول صنعتی عموماً در روانکاری دستگاه‌ها و تجهیزات صنایع بزرگ است، مانند دستگاه‌های پوشش‌دهی و رنگ‌آمیزی آهن و فلزات، مواد شیمیایی، چاپ و…

خرید پارافین مایع

کاربرد پارافین مایع

پارافین مایع کاربردهای متنوعی در صنایع گوناگون دارد که در ادامه این مطلب به صورت مفصل به بررسی آن می پردازیم.

  • آرایشی و بهداشتی

پارافین یک نوع روغن معدنی است که از پایین ترین لایه های زمین استخراج می شود. به دلیل خواص نرم کننده و مرطوب کننده ای که دارد، استفاده از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار گسترده است. علاوه بر تاثیرات قابل ملاحظه در درمان خشکی پوست، پارافین در مراقبت از پوست آسیب دیده و ایجاد حفاظت بر روی پوست نقش مهمی را ایفا می کند.

همچنین در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و تحریکات پوستی نیز موثر است. به طور کلی، پارافین به عنوان یک ماده مرطوب کننده و نرم کننده در محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات پوستی و محصولات خوراکی استفاده می شود.

  • مصارف پزشکی

پارافین مایع یک نوع روغن معدنی است که به دلیل خاصیت های متعدد و کاربردهای گسترده ای که دارد، در صنایع مختلف به کار می رود. در صنایع آرایشی و بهداشتی، پارافین مایع به عنوان یک ماده نرم کننده و مرطوب کننده بسیار موثر است و در تولید کرم های مرطوب کننده، وازلین، لوسیون های نرم کننده و محصولات دیگر به کار می رود.

همچنین در صنایع پزشکی، پارافین مایع به عنوان یک ماده ملین و درمان کننده برای بعضی بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. در عکسبرداری با اشعه ایکس، پارافین مایع به عنوان یک ماده کمکی بهبود وضوح تصاویر داخلی بدن استفاده می شود.

همچنین در ساخت حشره کش ودرخشان کردن بعضی میوه ها، پارافین مایع مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع نساجی، پارافین مایع به عنوان یک ماده روان کننده برای دستگاه های نساجی و چرخ خیاطی به کار می رود. در کل، پارافین مایع به عنوان یک ماده پرمصرف با خواص مرطوب کنندگی، نرم کنندگی و درمانی، در صنایع مختلف بسیار مفید است.

پارافین مایع _ پارافین آرایشی_بهداشتی

  • مصارف تولیدی و صنعتی

پارافین ایع یک ماده با کاربردهای فراوان است و در صنایع مختلف، از جمله صنایع لاستیک سازی، باطری سازی، رنگ و رزین، کبریت سازی، تولید لوازم تحریر، چسب، فیلتر هوا، وسایل چوبی، شمع سازی، کابل سازی، تولید سموم کشاورزی و کاغذهای ضد آب صنعتی به کار می رود.

پارافین مایع علاوه بر این، در طیف سنجی مادون قرمز و مهار گازهای مضر مانند دی اکسید گوگرد نیز به کار می رود. همچنین در بسیاری از موارد، روغن سفید به عنوان حلال برای گریسها، مایع هیدرولیک، روان کننده ماشین آلات و خنک کننده سیستم های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • بکارگیری پارافین به عنوان سوخت

روغن معدنی صنعتی به دلیل خاصیت های خود، در بسیاری از صنایع به عنوان سوخت استفاده می شود. در کارخانه های مرتبط با صنایع دفاعی، این نوع روغن به عنوان یکی از سوخت های استفاده شده در موتورهای جت و هلیکوپترها به کار می رود.

همچنین در کشورهایی همچون آفریقای جنوبی، روغن معدنی به عنوان سوخت اجاق گاز خانگی استفاده می شود.

همچنین در موتورهای بنزینی، روغن معدنی به عنوان یکی از اجزای مخلوط سوخت استفاده می شود. در کل، روغن معدنی صنعتی به دلیل خاصیت های سوختی و قابلیت احتراق فوق العاده، در بسیاری از صنایع و موارد مختلف، از جمله صنایع دفاعی، خانگی و حمل و نقل، به عنوان سوخت استفاده می شود.

نکات ایمنی کار با پارافین مایع

پارافین فرآوری نشده و به صورت روغن خام، شامل موادی است که در صورت تماس با پوست، چشم و یا درصورت بلعیده شدن، می تواند مضر و حتی سمی باشد. بنابراین، در هنگام کار با این ماده، لازم است از دستکش، لباس مخصوص و ماسک استفاده شود.

همچنین در صورتی که پارافین با پوست یا چشم تماس پیدا کرد، محل را سریعاً با آب شستشو داده و در صورت بروز علائم خاص، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین، بهتر است از خوردن مستقیم این ماده پرهیز کنید. در کل، پارافین فرآوری نشده با توجه به خطراتی که دارد، لازم است در هنگام کار با آن، اقدامات ایمنی لازم را رعایت کنید.

تاریخچه پارافین

خرید انواع پارافین مایع

روغن معدنی به صورت حضوری و آنلاین در فروشگاه ها و شرکت های بازرگانی عرضه می شود. شرکت هایی مانند شرکت آرش مهیا، به عنوان تامین کننده این محصول در بازار فعالیت دارند. روغن معدنی در بسته بندیهای مختلف با حجم متفاوت عرضه می شود و می توانید بسته بندی مناسب برای نیاز خود را انتخاب و سفارش دهید.

هنگام خرید پارافین مایع، لازم است دقت کنید، محصولی که خریداری می کنید، با کاربری مورد نظر شما سازگار باشد. به عنوان مثال، روغن معدنی با گرید صنعتی، بهداشتی و خوراکی، خواص و ویژگیهای متفاوتی دارد و قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد. در کل، خرید پارافین مایع به دلیل ویژگی های متنوع و کاربردهای گسترده، نیازمند توجه به جزئیات و انتخاب درست محصول مناسب برای نیاز شما است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *