تعریف پارافین جامد مناسب شمع سازی

مزایای پارافین تراپی
تعریف پارافین تراپی و مزایا و معایب آن
اکتبر 17, 2022
اسلک وکس (slack wax)
تعریف اسلک وکس (slack wax) و بیان کاربرد آن
اکتبر 27, 2022

تعریف پارافین جامد مناسب شمع سازی

پارافین جامد

تعریف پارفین جامد

تولید پارافین

پارافین Paraffin یک ترکیب اشباع هیدروکربنی است که به دو صورت مایع و پارافین جامد قابل تولید است. در ساختار پارافین، پیوندهای کربنی ساده دیده می‌شود. که از تصفیه روغن‌های پایه به دست خواهد آمد. شکل ظاهری پارافین جامد به صورت قالب‌های مکعبی شکل و سفید رنگ هستند که از نظر شیمیایی دارای فرمول ساختاری CnH2n+2 است.

پارافین خالص در دمای بالای ۳۷ درجه شروع به ذوب شدن خواهد کرد بنابراین چنانچه آن را در دست خود قرار دهید، پس از مدتی شل می‌شود. پارافین جامد از نظر فیزیکی سفید رنگ، بی‌بو، بدون طعم و همچنین نامحلول در آب است که به آرامی خواهد سوخت و بهترین چربی برای تولید شمع می‌باشد.

این محصول در دو نوع پارافین مایع و همچنین پارافین جامد یافت می‌شود. برای تولید پارافین مایع از انواع سبک روغن‌های پایه استفاده  می‌شود اما پارافین جامد از ماده‌ای به نام اسلک وکس یا اسلاک وکس به تولید می‌شود که ترکیبی از روغن و واکس می‌باشد و از تصفیه روغن‌های پتروشیمی ایجاد خواهد شد. این محصول به دو دسته پارافین سبک یا ماکروکریستال و همچنین پارافین سنگین یا میکروکریستال تقسیم‌بندی شده است.

ارزش پارافین جامد به میزان خالص بودن آن و روغن موجود در پارافین می‌باشد به این معنی که هر چه میزان روغن موجود در پارافین کمتر بوده، کیفیت و ارزش بیشتری نیز دارد. برای این منظور تولیدکنندگان پارافین ابتدا اقدام به روغن گیری از اسلک وکس خواهند کرد که این فرایند de-oiling یا de-waxing  نامیده می‌شود. سپس اسلاک واکس را حرارت می‌دهند و با حلال‌هایی مانند کتون ترکیب کرده تا پارافین خاصی به نام فوتس اویل foots oil ایجاد شود. فوتس اویل نوع بی‌کیفیت پارافین می‌باشد که می‌توان با انجام تصفیه بیشتر در آن، پارافین جامد خالص تولید نمایند. در نهایت محلول داغ را داخل قالب می‌ریزند و پس از سرد شدن آن را به صورت پارافین جامد به بازار عرضه خواهند کرد.

انواع پارافین شمع سازی

از جمله کاربردهای پارافین جامد

  • استفاده از پارافین در شمع سازی
  • در تولید لاستیک و دباغی
  • در تولیدپارافین بهداشتی برای پارافین تراپی
  • استفاده از پارافین در کبریت سازی
  • تولید روغن های صنعتی و همچنین واکس
  • در تولید پارافین خوراکی و همچنین تولید روغن
  • تولید کاغذهای روغنی ، پاستل و همچنین مداد شمعی

ﻣﺎﺩﻩ ﺍﺻﻠﻰ شمعسازی  ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ می باشد ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪ‏( اسید دار ‏)، ﮐﺮﻳﺴﺘﺎلی , ﮊﻟﻪ ﺍﻯ و همچنین ﻣﺎﻳﻊ ﻭ … موجود است. انواع پارافین جامد در ادامه بیان شده است.

  • پارافین جامد اسید دار

‎ رنگ کدری دارد که درصد چربیش بسیار بالاست و شمع هایی که با این پارافین تولید می شود  به مرور زمان زرد خواهند شد. ولی برای کسانی که در صنعت شمع سازی مبتدی هستند، بهتر است ازاین نوع پارافین استفاده کنند چون قیمت مناسبتری نسبت به بقیه پارافین ها دارد.

  • پارافین کریستال

‎رنگ سفید و شفافی دارد و به نسبت پارافین اسید دار با قیمت بالاتری به فروش می رسد برای درست کردن شمع از این پارافین استفاده می شود و نسبت به انواع دیگر پارافین بیشتر پیشنهاد می‌شود.

پارافین فله

تفاوت پارافین جامد و همچنین پارافین کریستال

از جمله تفاوت پارافین کریستال و معمولی در درصد چربی و تصفیه آن است. درصد چربی پارافین کریستال کمتر از پارافین معمولی خواهد بود و دارای مقاومت بیشتر و مدت زمان سوخت بیشتر و رنگ‌پذیری بهتری نیز است و حاصل از نفت خام است، درحالی که پارافین معمولی حاصل از ضایعات نفت بوده  و نسبت به پارافین کریستال تصفیه کمتری شده است و از نظر ظاهری دارای رنگ تیره‌تر و کدرتری  نسبت به کریستال است و  قیمت پایین‌تری نسبت به کریستال دارد.

‎ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﮐﺮﻳﺴﺘﺎﻝ ﺷﻔﺎﻑ ﺗﺮ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺗﺮ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪ می‌باشد ﻭ ﺑﻄﻮﺭ ﮐﻠﻰ ﺍﺯ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ نیز ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ خواهد بود.

نحوه فروش پارافین شمع سازی

فروش به صورت عمده و جزئی انجام می پذیرد. پارافین‌ها را به صورت عمده در بشکه‌های بزرگ و به مقدار زیادی نگهداری خواهند کرد و طبق سفارش مشتری مقداری از آن را رنگ‌زدایی و چربی‌گیری کرده و در اختیار خریدار می گذرند. همچنین، فروش آن به صورت جزئي و کم، بیشتر برای مصارف خانگی و همچنین میزان کم سفارشات امکان پذیر می باشد که این پارافین‌ها (مخصوص فروش جزئی) علاوه بر داشتن چربی بیشتر، دوده زیادی هم تولید خواهند کرد.

نحوه آب کردن پارافین‌

برای آب کردن پارافین جامد کافیست آن‌ها را تکه تکه نمایید و بعد روی حرارت قرار داده وصبر کنید تا ذوب شود. حال زمان این رسیده که با توجه به مقدارش به آن اسید استئاریک اضافه نمایید. طبق اصول برای هر نیم کیلو پارافین جامد،  دو الی سه قاشق اسید استئاریک کفایت می‌کند.

روش آب کردن پارافین‌های ژله‌ای هم به این صورت خواهد بود که باید این ماده را درون ظرفی ریخته و کمی اسید استئاریک به آن اضافه نمایید و در آخر آن را روی حرارت غیرمستقیم بن ماری گذاشته تا ذوب گردد.

تولید پارافین

نکات استفاده از پارافین جامد جهت شمع سازی

  • این ماده قابل اشتعال می‌باشد پس باید هنگام استفاده از شعله‌ها فاصله بگیرید.
    دودی که از پارافین‌های شمع بلند خواهد شد برای ریه‌ها بسیار مضرر می‌باشد پس باید از آن دوری نماید.
    روغن و چربی پارافین شیمیایی می‌باشد و یک روغن خوراکی گیاهی و حیوانی بحساب نمی‌آید. اگر این ماده به درون روغن‌های خوراکی وارد شود، به دلیل وجود مواد نفتی که در آن موجود است، سیستم گوارش و عمل هضم را دچار اختلال می‌کند.

قیمت فروش پارافین جامد

مواد اولیه تولید پارافین در ایران توسط پالایشگاه های دولتی به بازار عرضه خواهد شد ، بنابراین سیاست گذاری های دولت و نوسانات قیمت ارز بر آن بی تاثیر نخواهد بود. به اطلاع مشتریان گرامی می رساند برای خرید پارافین جامد و پارافین مایع به منظور مصرف در صنایع مختلف و همچنین خرید پارافین صادراتی با مشاوران شرکت تولیدی پارافین آرش مهیا (آرماکو) تماس حاصل فرمائید.

سخن آخر

پارافین به طور کلی در دو نوع جامد و مایع در بازار بفروش می رسد که همگی جزء مواد نفتی می باشند. پارافینی که برای هنر شمع سازی مورد استفاده قرار می گیرد با پارافینی که در پزشکی و صنعت بکار می رود، اندکی تفاوت دارد. پارافین‌ های شمع سازی، جامد یا ژله‌ای می باشند اما پارافین‌ های مایع برای مصارف صنعتی مناسب خواهند بود.

پارافین‌ های مناسب شمع سازی از جمله پارافین ژله‌ای، کریستالی، شفاف، پولکی و… که هر کدام از این‌ها برای ذوب دمای خاصی را نیاز دارند و برای ساخت شمعی خاص استفاده خواهند شد. برای تهیه انواع مختلف پارافین می توانید از مشاوران شرکت تولیدی پارافین آرش مهیا مشورت بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *