پارافین تراپی برای رفع تیرگی
رفع تیرگی‌های پوستی با پارافین تراپی
جولای 20, 2024
انواع پارافین و کاربرد آنها
انواع پارافین و کاربرد آنها
آگوست 12, 2024

شمع‌های مایع نوعی زیبا و جالب از شمع‌ها هستند که با پارافین مایع ساخته می‌شوند. برخلاف شمع‌های معمولی که با حرارت فیتیله آب می‌شوند، شمع‌های مایع داخل محفظه‌ای نگهداری می‌شوند و مایع داخل آن‌ها بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌شکل است. در شمع سازی با پارافین مایع، این شمع‌ها با متریال‌های دیگر تزئین شده و به دلیل غلظت پایینشان، کاملاً بی‌شکل و بی‌رنگ هستند. در این مقاله از آرش مهیا، به بررسی شمع سازی با پارافین مایع می‌پردازیم و آموزش کامل ساخت شمع مایع را ارائه می‌دهیم.

پارافین مایع در شمع سازی

پیش از پرداختن به شمع‌های مایع، بهتر است با پارافین مایع که بخش اصلی این شمع‌ها را تشکیل می‌دهد، بیشتر آشنا شویم.

پارافین مایع نسبت به انواع دیگر پارافین تفاوت‌های زیادی دارد. این ماده رقیق‌تر از پارافین جامد بوده و بدون رنگ، بو و شکل است، به طوری که به آب شباهت دارد که این ویژگی‌ها باعث می‌شود پارافین مایع به عنوان شمع بدون بو و بدون ایجاد اثر سوختگی بسوزد و خطرات ناشی از آروماتراپی را کاهش دهد.

انواع پارافین برای ساخت شمع

پارافین انواع مختلفی دارد که در اینجا قصد داریم تعدادی از آن‌ها که برای شمع‌سازی مناسب هستند را بررسی کنیم.

پارافین جامد

در پارافین جامد می‌توان چیزی در حدود ۳ تا ۵ درصد روغن یافت. این نوع پارافین‌ها، حالتی شبیه به ژله دارند که با رنگ سفید و شیری موجود هستند. پارافین‌های جامد در دمایی بین ۵۸ تا۶۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شوند و در دمای ۵۰ الی ۵۵ درجه سانتی‌گراد نیز منجمد خواهند شد.

دلیل اینکه ما همیشه پارافین را به صورت جامد می‌بینیم همین نقطه انجماد آن است. پارافین‌های جامد خود به سه دسته بهداشتی، خوراکی و صنعتی نیز دسته‌ بندی می‌شوند که هر یک از آن‌ها در زندگی ما نقش خاصی دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع پارافین استفاده در شمع‌سازی است.

پارافین مایع

پارافین‌‌های مایع سفید رنگ و شفاف هستند. نقطه جوش این نوع از پارافین‌ها ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد است که در این دما پارافین جامد به جوش می‌آید. اگر پارافین‌های مایع را تحت دمای ۲۶۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید، مشاهده می‌کنید که تبخیر می‌شود و دیگر پارافینی برایتان باقی نمی‌ماند.

پارافین کریستالی

این نوع پارافین‌ها شفاف هستند و به صورت شیشه‌ای دیده می‌شوند. به دلیل وجود درصد کم چربی در آن، نسبت به دیگر پارافین‌ها مقاومت بالاتری دارد و دیرتر می‌سوزد. خلوص بالای این ماده باعث افزایش قدرت رنگ‌پذیری آن شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده این ماده، نشان دادن رنگ‌ها به صورت شفاف و همچنین کیفیت بالای آن است. پارافین‌های کریستالی نسبت به سایر پارافین‌ها شفاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند؛ از این رو برای ساخت شمع‌های دست ساز گزینه بسیار مناسبی به­شمار می‌روند.

پارافین ژله‌ای

پارافین ژله‌ای هم مثل کریستالی و شیشه‌ای شفاف است و نسبت به پارافین‌های جامد زمان زیادی طول می‌کشد که بسوزد و ذوب شود. پارافین‌های ژله‌ای، برخلاف جامدها،نسبت به دما حساس‌تر هستند.برای ذوب کردن آن‌ها، حرارت غیرمستقیم یا بخار کافی است. حرارت زیاد باعث می‌شود این پارافین آسیب ببیند و رنگ اصلی و شفافی که دارد به رنگ زرد تبدیل شود.حرارت همچنین باعث خارج شدن گاز هیدروژن از درون آن می‌شود.

پارافین قالبی (اسیددار)

این نوع پارافین‌ها به صورت قالبی و با قطعاتی در سایزهای مختلف در بازار عرضه می‌شوند و از پارافین‌های جامد به­شمار می‌روند.برای شمع‌سازی بیشتر از این نوع استفاده می‌کنند.

پارافین پولکی شمع سازی

در واقع این نوع پارافین، در دسته پارافین‌‌های جامد قرار دارد و درصد چربی آن بسیار زیاد است. از این نوع پارافین‌ها بیشتر برای شمع‌هایی که جنبه تزئینی دارند استفاده می‌کنند و در رنگ‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند.

پارافین کشی

این پارافین‌ها نوعی ماده چرب هستند که بسیار آرام و تمیز می‌سوزند و با نام‌های پارافین گل یا میکروکریستال شناخته می‌شوند. از این ماده برای ساختن شمع‌های تزئینی که شبیه گل رز هستند استفاده می‌شود.

پارافین شفاف

این پارافین نوعی ماده خالص است که برای شمع‌‌های شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و با نام‌هایی مثل پارافین شیشه‌ای و پزشکی هم شناخته می‌شود. این ماده چربی زیادی دارد و لغزنده و شل است؛ به همین دلیل نمی‌ تواند به صورت جامد درآید.از این پارافین‌‌ها در ساخت شمع‌‌های داخل لیوان و ظروف شیشه‌‌ای و همچنین شمع‌‌های تزئینی استفاده می‌کنند. شمع سازی با پارافین مایع از این نوع متداول است.

با توجه به ویژگی‌های مختلف هر نوع پارافین، می‌توان به راحتی انتخاب کرد که کدام یک جهت شمع سازی با پارافین مایع مناسب است. آرش مهیا ارائه‌دهنده انواع پارافین با کیفیت بالا، نیازهای شما را برای شمع سازی با پارافین مایع کارآمد برآورده می‌کند.

آموزش ساخت شمع با پارافین مایع

شمع سازی با پارافین مایع یکی از آسان‌ترین روش‌های شمع‌سازی است. برخلاف روش‌های دیگر، نیازی به ذوب کردن موم و ریختن آن داخل قالب نیست. مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب ظرف مناسب: ظرف‌های شیشه‌ای را انتخاب کنید که در برابر حرارت مقاوم باشند تا در حین کار آسیب نبینند.
  2. ریختن پارافین مایع: پارافین مایع را در ظرف شیشه‌ای بریزید. دقت کنید که ظرف به اندازه کافی پارافین داشته باشد تا به ارتفاع مورد نظر برسد.
  3. استفاده از فیتیله (اختیاری): اگر می‌خواهید شمع راحت‌تر روشن شود، می‌توانید از فیتیله استفاده کنید. فیتیله را طوری داخل شمع قرار دهید که کف آن در ته ظرف باشد.
  4. برای اتصال فیتیله به شمع، آن را در ظرف خالی شمع‌سازی خود قرار دهید و سپس پارافین مایع را بریزید.
  5. روشن کردن شمع: پس از ریختن پارافین مایع و قرار دادن فیتیله (در صورت استفاده)، شمع را روشن کنید و از آرامشی که ایجاد می‌کند لذت ببرید.

این مراحل ساده شما را قادر می‌سازد تا به راحتی شمع‌هایی زیبا و کارآمد با استفاده از پارافین مایع بسازید.

سخن پایانی

شمع‌های مایع با استفاده از پارافین مایع یکی از ساده‌ترین و زیباترین روش‌های شمع‌سازی هستند. پارافین مایع به دلیل شفافیت، بی‌رنگی و بی‌بویی، گزینه‌ای ایده‌آل برای شمع‌های تزئینی است که هم در خانه و هم در مراسمات مختلف می‌تواند استفاده شود. آرش مهیا، ارائه‌دهنده پارافین مایع با کیفیت بالا، آماده است تا شما را در خلق شمع‌های زیبا و آرامش‌بخش یاری کند.

سوالات متداول

 پارافین مایع معمولاً بدون فیتیله هم می‌تواند بسوزد، اما استفاده از فیتیله روشن کردن شمع را آسان‌تر می‌کند.

ظرف‌های شیشه‌ای مقاوم در برابر حرارت برای ساخت شمع‌های مایع مناسب هستند تا در حین کار آسیب نبینند.

پارافین مایع بدون بو، بی‌رنگ و شفاف است، و به راحتی در ظروف مختلف قابل استفاده است. همچنین به دلیل نیاز نداشتن به ذوب کردن، فرآیند شمع‌سازی با آن سریع‌تر و ساده‌تر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *