پارافین چیست
پارافین چیست
فوریه 9, 2020
قیمت پارافین جامد
خرید و فروش انواع پارافین جامد و قیمت آن ها
جولای 11, 2022

پارافین وکس چیست؟

پارافین وکس- آرش مهیا

پارافین وکس محصولی بسیار سودمند برای درمان انواع درد است که در سالن های آرایشی برای زیبایی و جوان سازی پوست نیز مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر این در ساخت مداد رنگی و شمع نیز کاربرد فراوانی دارد. استفاده درمانی از این محصول دستور العمل و راهکارهای خاص خود را دارد. این محصول در سالن های آرایشی و اسپاها کاربرد فراوانی دارد.

پارافین وکس چیست؟

پارافین وکس یک موم سفید یا بی رنگ نرم و جامد است. Paraffin Wax از هیدروکربن های اشباع شده تولید شده است. اکثرا در سالن های آرایش و برای نرم کردن پوست و در اسپا (سالن های درمانی آب گرم) برای دست، درمان کوتیکول و پا از Paraffin Wax استفاده می شود. دلیل کاربرد این ماده ی درمانی، بی رنگ، بی مزه و بی بو بودن آن است. همچنین می توان از Paraffin Wax برای تسکین درد مفاصل و عضلات نیز استفاده کرد.

فواید Paraffin Wax در محافظت و زیباسازی پوست

Paraffin Wax در زیباسازی و درمان کاربردهای فراوانی دارد.

از نظر زیباسازی، Paraffin Wax اغلب برای استفاده روی دست و پا مناسب است. این ماده یک نرم کننده ی موثر است که به نرمی و لطافت پوست کمک شایانی می کند. هنگامی که روی پوست مالیده می‌شود، رطوبت را افزایش داده و پس از اتمام دوره‌ی استفاده، سطح رطوبت روی پوست را تا مدت‌ها به شکل مطلوبی نگه می‌دارد. همچنین این محصول درمانی به باز کردن منافذ و حذف سلول‌های مرده‌ی پوست نیز کمک کند. این امر به شاداب‌تر و صاف‌تر شدن ظاهر پوست می‌انجامد.

ساختار شیمیایی این محصول درمانی منحصر به فرد است. از آنجا که Paraffin Wax از مولکول هایی با طول بین 20 تا 40 هیدروکربن تشکیل شده، وارد منافذ ریز پوستی نمی شود. از همین رو به عنوان عایق پوستی عمل کرده و پوست را از آسیب های حاصل از ترک خوردگی و سرما محافظت می کند.

این محصول معمولاً توسط افرادی که پوست خشک یا ترک خورده دارند و همچنین افرادی که به دنبال نرم کردن پینه های پوستی هستند مورد استفاده قرار میگیرد. البته فرقی نمی کند که پوست دست یا پا باشد، Paraffin Wax می تواند هر پوست سخت و چروک خورده ای را نرم سازد. برخی از سالن‌های آرایشی برای پدیکور و مانیکور از این نرم کننده ی موثر برای باز کردن منافذ و از بین بردن پوست مرده دست و پا استفاده می کنند. پس از برداشتن پارافین، پوست جوان تر شده و حالت ابریشمی و صافی پیدا می کند. این محصول درمانی در محافظت و مرطوب کردن و همچنین جوان سازی پوست بسیار موفق عمل کرده است.

فواید درمانی پارافین وکس و دیگر کاربردها

Paraffin Wax باعث تسکین درد بیماری های مربوط به پوست، مفاصل و ماهیچه ها می شود. از همین رو است که همه معتقدند این محصول فواید درمانی بسیاری دارد. از این محصول برای تسکین درد (به ویژه دست) افراد مبتلا به موارد زیر استفاده می‌شود:

  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • فیبرومیالژیا
  • سایر مشکلات حرکتی مفاصل

Paraffin Wax به صورت یک گرما درمانگر عمل می کند و می تواند به افزایش جریان خون، شل شدن عضلات و کاهش سفتی مفاصل نیز کمک کند. این محصول درمانی همچنین می تواند اسپاسم و التهاب عضلانی را به حداقل برساند و حالت رگ به رگ شدن را از بین می‌برد.

پارافین درمانی، درد و حساسیت را کاهش می دهد. درست است که این محصول درمانی عضلات را شل می کند اما قدرت عضلانی را کاهش نمی دهد. همچنین برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت دست نیز بسیار مفید است. از این محصول می توان به عنوان یک گزینه درمانی کوتاه مدت و مفید استفاده کرد.

Paraffin Wax کاربردهای متنوع دیگری نیز دارد. به دلیل بافت مومی شکل، نقطه ذوب پایین و قابلیت استفاده به عنوان واسطه ای برای رایحه، معمولاً از این محصول در ساخت شمع و مداد رنگی نیز استفاده می شود. همچنین این ماده اغلب در روغن کاری، ساخت عایق های الکتریکی و موارد دیگر نیز کاربرد دارد. با این حال تحقیقات نگران کننده ای نیز وجود دارد که باعث ایجاد اختلاف نظر در مورد استفاده از پارافین وکس شده است.

paraffin wax

خواص متنوع درمانی

کسانی که از آرتریت روماتوئید رنج می برند، می توانند از Paraffin Wax استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از Paraffin Wax روی دست افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید غیر حاد می تواند مفید باشد. این محصول درمانی می تواند عملکرد دست را قبل از ورزش کردن بهبود بخشد و به تسکین درد و شل شدن عضلات نیز بسیار کمک می‌کند.

Paraffin Wax همچنین دردهای مرتبط با بیماری فیبرومیالژیا را نیز تسکین می‌دهد. این اختلال باعث ایجاد درد و حساسیت اسکلتی عضلانی گسترده در سراسر بدن می شود. در مقاله ای که در سال 2009 منتشر شد، محققان دریافتند که گرمای سطحی (مانند استفاده از Paraffin Wax) منجر به کاهش موقت درد در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا شده است.

در یک مقاله دیگر در سال 2013، محققان پاکستانی اثربخشی Paraffin Wax، به عنوان درمان سفتی دست پس از ضربه خوردن را مورد مطالعه قرار دادند. آن ها دریافتند که ترکیب این محصول و تکنیک‌های حرکت مفصل مؤثرتر از تکنیک‌های موبیلیزاسیون در فیزیوتراپی است.

نقطه نظر کلی

Paraffin Wax برای پوست و بدن کاملا بی خطر و مفید است. از آنجایی که برای ذوب شدن نیازی به حرارت دادن در دمای بالا نیست، می توانید بدون نگرانی از خطر سوختگی آن را روی پوست خود بمالید. برای افرادی که پوست حساس دارند، این محصول ممکن است کمی آسیب زا باشد و می تواند منجر به ایجاد راش پوستی شود. علاوه بر این، Paraffin Wax باید برای قسمت هایی از پوست استفاده شود که هیچ گونه زخم یا بریدگی نداشته باشد. همچنین درمان با Paraffin Wax انتخابی عالی برای مبارزه با درد ناشی از بیماری های جدی و ناتوان کننده است. این محصول مفید می تواند علاوه بر تسکین درد باعث آرامش شما نیز شود.

همه می دانیم که گرما باعث شل شدن ماهیچه ها می شود. پس افرادی که از مشکلات حرکتی رنج می برند (سفتی ماهیچه ها) با استفاده از این محصول دامنه حرکتی بیشتری پیدا خواهند کرد. اگر به دلیل تجمع مایع در بخشی از پا یا دست خود تورمی را احساس می کنید، Paraffin Wax می تواند این تورم را کاهش دهد. بسته به شدت درد، احتمالاً به بیش از یک لایه پارافین نیاز خواهید داشت. گاهی اوقات استفاده از چندین لایه پارافین برای نفوذ گرما به عمق عضلات و ایجاد حس راحتی لازم و طبیعی است.

نحوه استفاده از پارافین وکس برای درمان

متخصصان درمان با آبگرم قطعات Paraffin Wax را در یک دیگ بخار آب می‌کنند. در همین حین دست و پای خود را باید شسته و خشک کنید. این متخصصان دمای مناسب Paraffin Wax را اندازه گیری میکنند تا مطمئن شوند برای شما مشکلی ایجاد نکند. وقتی محلول آماده شد، دست یا پای شما را به آرامی در پارافین آب شده و گرم فرو می برند. آنها از انگشتان گرفته تا مچ شما را برای چند لحظه کوتاه در آب و محلول نگه می دارند. محلول پارافین روی دست و پای شما بسته می شود و یک لایه نازک تشکیل می دهد. سپس چند بار دست و پای شما را در پارافین غوطه ور می کنند تا چندین لایه ایجاد شود.

پس از آن، قسمت پوشش داده شده در یک پارچه یا آستر پلاستیکی پیچیده می شود. این قسمت با دستکش، پاپوش یا پتو پوشانده می شود و به مدت حداقل 20 دقیقه در لایه مومی “خیسانده” می شود. همینطور که دست و پای شما در حال خیس خوردن و خشک شدن است باید منتظر بمانید. محلول درمانی روی پوست شما به حالت پوسته در می آید. پس از پاک کردن دست و پایتان متوجه می شوید که پوست شما هیدراته، صاف و لطیف شده است.

شما می‌توانید با کیت Paraffin Wax خانگی که در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی موجود است، خودتان در منزل این عمل را انجام دهید. اما توجه داشته باشید که از قبل تمام خطرات مربوط به آلرژی و غیره را در نظر گرفته باشید. مبتلایان به درماتیت، سوختگی، بثورات و راش پوستی، زخم های باز و هر گونه بیماری پوستی از این قبیل باید از درمان با Paraffin Wax اجتناب کنند. با این حال، برای تجربه بهتر می توانید درمان را در اسپا یا سالن زیبایی انجام دهید.

نحوه استفاده در خانه

توصیه ما این است که Paraffin Wax درمانی را در سالن های آرایش و زیبایی یا در اسپا انجام دهید. با این حال می توانید این کار را در خانه نیز انجام دهید. چیزی که مهم است این است که مراحل را به شکل صحیح دنبال کنید تا حداکثر استفاده را از درمان ببرید.

برای انجام Paraffin Wax درمانی، به لوازم زیر نیاز دارید:

  • یک کیلو و نیم Paraffin Wax فود-گرید (استاندارد صنایع غذایی)
  • دیگ دوبل
  • پیمانه برای اندازه گیری
  • روغن معدنی
  • ظرف پلاستیکی چرب شده
  • دماسنج
  • روغن زیتون
  • کیسه پلاستیکی قابل مهر و موم
  • حوله یا دستکش
  • تایمر
  • دستمال کاغذی
  • مرطوب کننده

همچنین می توانید دستگاه ها و ابزار Paraffin Wax قابل حمل را برای درمان های خانگی نیز خریداری کنید. این دستگاه ها به کاهش تعداد لوازم مورد نیاز شما کمک می‌کنند و بسیاری از آن‌ها همراه با این محصول عرضه می شوند. اگر از این دستگاه ها استفاده می کنید، دستورالعمل های ارائه شده با دستگاه را نیز حتما از قبل مطالعه کنید. 

مرحله 1: پارافین وکس را آب کنید و بمالید

استفاده از دیگ دوبل ساده ترین راه برای ذوب کردن Paraffin Wax است. اگر لاک زده اید، قبل از شروع پارافین درمانی لاک خود را پاک کنید. دست تان را بشویید و با حوله ی بدون پرز خشک کنید.

برای آب کردن:

  • یک و نیم کیلو از محصول را روی دیگ دوبل بریزید. آب را به ته دیگ اضافه کرده و با حرارت ملایم روی اجاق گاز قرار دهید.
  • یک فنجان روغن به پارافین اضافه کنید.
  • وقتی فراورده کاملا در آب حل شد، دیگ را از روی اجاق گاز بردارید. بعد محلول را با دقت در ظرف پلاستیکی چرب بریزید.
  • صبر کنید تا پوسته ای نازک روی محلول شکل بگیرد.
  • با دماسنج، دمای محلول را بررسی کنید. زمانی که به 50 درجه رسید، آماده استفاده کردن است.

هنگامی که Paraffin Wax آماده شد خیلی آرام روی دست و پا بمالید، برای این کار:

  • پوست قسمتی که می خواهید پارافین بریزید را با روغن زیتون ماساژ دهید.
  • تمام دست و پای خود را به Paraffin Wax آغشته کرده و بگذارید چند ثانیه به همان شکل بماند تا لایه ی نازکی تشکیل شود.
  • صبر کنید تا دست یا پای تان خشک شود. وقتی محلول روی پوست محو شد، متوجه خشک شدن آن می شوید. پس از آن، دست یا پای خود را دوباره داخل محلول قرار داده و کمی کمتر از قبل نگه دارید. این کار از ورود مواد گرم به زیر لایه های قبلی و همچنین از سوختگی جلوگیری می کند.
  • این روند را تا زمانی تکرار کنید که حداقل 10 لایه پارافین روی دست یا پای خود قرار داده باشید.

مرحله 2: کاور کردن و برداشتن مواد

  • هنگامی که حداقل 10 لایه Paraffin Wax را به دست یا پای خود زدید، یک کیسه پلاستیکی بزرگ روی آن قرار دهید. سپس دست و پای خود را در یک دستکش (ترجیحا دستکش ضخیم فر) قرار دهید و به مدت 15 تا 20 دقیقه در یک حوله بپیچید. مدت زمان میانگین برای نگه داشتن Paraffin Wax روی پوست بین همین زمانی است که گفته شد.
  • پس از 15 تا 20 دقیقه، دست خود را از دستکش یا حوله و کیسه پلاستیکی بیرون بیاورید. از دستمال نرم برای پاک کردن باقی مانده Paraffin Wax استفاده کنید. کرم مرطوب کننده را روی تمام دست خود بمالید. هنگامی که درمان را کامل کردید، Paraffin Wax درون دیگ را بپوشانید و آن را در مکانی امن برای درمان بعدی نگهداری کنید.

آیا پارافین وکس عوارض جانبی دارد؟

Paraffin Wax در آزمایشگاه های بهداشتی مورد آزمایش قرار میگیرد تا اطمینان حاصل شود که استفاده از آن بر روی بدن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. Paraffin Wax نقطه ذوب پایینی دارد، پس می توان آن را به راحتی روی پوست و در دمای نه چندان بالا مالید. با این حال، اگر پوست بسیار حساسی دارید، Paraffin Wax ممکن است باعث ایجاد راش گرمایی شود. اگر مشکلات زیر را دارید از پارافین برای درمان استفاده کنید:

  1. مشکل گردش خون ضعیف
  2. بی حسی دست و پا
  3. دیابت
  4. هر نوع جوش یا زخم

 

اگر حساسیت های شیمیایی نیز دارید، ممکن است بر اثر درمان با پارافین دچار ورم پوستی یا جوشهای کوچک شوید. همچنین اگر درمان با Paraffin Wax را در خانه انجام می دهید، مراقب باشید که محلول را بیش از حد گرم نکنید، زیرا ممکن است آتش بگیرد.

پارافین وکس
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *