خرید پارافین وکس سبک و سنگین و تفاوت ها آن
ژوئن 13, 2023
پارفین ژله ای
پارافین ژله ای چیست ؟
ژوئن 21, 2023

آنالیز پارافین جامد

آنالیز پارافین جامد

آنالیز پارافین جامد از نظر ترکیب چگونه است؟

موم پارافین یک ماده جامد بدون رنگ و نرم است که از نفت، ذغال سنگ یا روغن به دست می آید. این ماده از ترکیب مولکول های هیدروکربن اشباع بین بیست تا چهل اتم کربن تشکیل شده است و به عنوان موم پارافین، موم نفت، وکس پارافین یا پارافین جامد شناخته می شود.

آنالیز پارافین جامد

  • موم پارافین به صورت یک ماده نرم، سفید و بی رنگ است و در دمای اتاق جامد است. با افزایش دما، این ماده در دمای بالاتر از 37 درجه سانتی گراد (99 درجه فارنهایت) شروع به ذوب شدن می کند. نقطه جوش موم پارافین بالاتر از 370 درجه سانتی گراد (698 درجه فارنهایت) است و این ماده از نقطه ذوب کمی برخوردار است.
  • همانطور که گفته شد به صورت تقریبی، نقطه ذوب پارافین جامد معمولاً بین 46 تا 68 درجه سانتیگراد است و چگالی آن حدود 900 کیلوگرم در متر مکعب است. همچنین، نقطه انجماد پارافین جامد در محدوده دمایی بین 50 تا 55 درجه سانتیگراد قرار دارد که به همین دلیل بیشتر به صورت جامد در دسترس قرار می‌گیرد.
  • پارافین جامد در آب حل نمی‌شود اما در اتر، بنزن و استرهای خاص قابل حل است. این نوع پارافین تقریباً توسط بیشتر مواد شیمیایی تأثیر نمی‌گیرد اما به راحتی می‌سوزد و گرمای احتراق آن 42 MJ/kg است.
  • به علاوه، پارافین جامد معمولاً حاوی 3 تا 5 درصد روغن است که معمولاً به رنگ سفید مایل به شیری دیده می‌شود. همچنین، این نوع پارافین از حالت ژله‌ای برخوردار است که باعث می‌شود مانعی برای نفوذ رطوبت و هوا به داخل محصولات شود.
  • موم پارافین از نظر شکل ظاهری بی رنگ، بی مزه و بدون بو است. رنگ موم پارافین بسته به مقدار روغن موجود در آن و شفافیت آن، متفاوت است.

پارافین جامد

آنالیز پارافین جامد از نظر کاربرد

پارافین جامد یا شمع پارافین در سال 1830 میلادی توسط کارل ریچنباخ در آلمان به وجود آمد. این شمع ها بدون بو، سفید و مایل به آبی هستند و به عنوان موم پارافین نیز شناخته می شوند.

پارافین جامد در صنایع مختلف از جمله تولید شمع، کارتن، لاستیک، محصولات آرایشی و بهداشتی، داروسازی، مواد خوراکی و غیره استفاده می شود. همچنین، در صنعت ارگانیک، این ماده برای پوشش دادن سطح میوه ها و سبزیجات به منظور افزایش ماندگاری و کاهش خسارت های ناشی از حمل و نقل و ذخیره سازی استفاده می شود. با این حال، در صورت مصرف داخلی، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند و باید با دقت مصرف شود.

موم پارافین یک مرکب شیمیایی است که در واقع هیدروکربنی غیرفعال از نفت خام استخراج می‌شود. این نوع پارافین به صورت جامد و سفید رنگ بدون بو و مزه خاص، عرضه می‌شود.

در کاربردهای مختلف، پارافین جامد به عنوان عامل حفظ رطوبت، افزایش ماندگاری، جلوگیری از سرماخوردگی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این نوع پارافین در صنایع شمع سازی، روانکاری، بسته‌بندی و … استفاده می‌شود.

تعریف پارافین وکس

پارافین وکس یا واکس پارافینی، نوعی از پارافین جامد است که دارای کیفیت بالا و درصد روغن کمتری نسبت به پارافین معمولی است. این ماده به صورت سفید رنگ، بدون بو و بدون طعم در دسترس است.

پارافین وکس با ترکیب مولکول های هیدروکربن اشباع بین بیست تا چهل اتم کربن به دست می آید. این ماده بیشتر به عنوان یک واکس در صنایع مختلف از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع الکترونیکی، تولید شمع و صنایع خوراکی استفاده می شود.

در مقایسه با پارافین معمولی، پارافین وکس دارای نقطه ذوب بالاتری است و به همین دلیل معمولاً در ترکیبات شمع و واکس های پوششی استفاده می شود. همچنین، این ماده به عنوان یک عامل امولسیفایر در تولید کرم ها و لوسیون های پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 پارافین وکس _ وکس

آنالیز پارافین جامد از نظر انواع آن

پارافین یک ترکیب شیمیایی است که در تولید محصولات مختلف به‌کار می‌رود. پارافین در واقع هیدروکربنی غیرفعال است که از نفت خام استخراج می‌شود. این ماده به صورت جامد یا مایع با رنگ‌ها و خواص مختلفی در دسترس است.

  1. پارافین خوراکی:

   پارافین خوراکی برای حفظ رطوبت، جلوگیری از آلودگی باکتریایی و افزایش ماندگاری در بسیاری از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در بسته‌بندی محصولات نان و شیرینی، شکلات، بیسکوییت، دسرهای سرد و گرم، آدامس و … استفاده می‌شود. این نوع پارافین به صورت خالص و بدون مواد اضافی است.

  1. پارافین بهداشتی:

   پارافین بهداشتی در تولید صابون، لوسیون، کرم‌های پوستی، محصولات آرایشی و بهداشتی و … استفاده می‌شود. این نوع پارافین با توجه به استانداردهای بهداشتی تهیه شده و برای استفاده در محصولات بهداشتی و آرایشی مناسب است.

  1. پارافین صنعتی:

   پارافین صنعتی در صنایع مختلفی مانند روغن‌کشی، بسته‌بندی، لاستیک سازی، ضداب، چسب سازی، ساختمان سازی و … استفاده می‌شود. این نوع پارافین دارای خواص مختلفی مانند، چسبندگی، سختی و بالای نقطه ، ذوب و منجمد شدن است.

کدام نوع پارافین مناسب تر است؟

آنالیز پارافین جامد از نظر کیفیت بستگی به کاربرد آن دارد. برای مثال در صنعت شمع سازی، پارافین با درصد روغن پایین تر بهتر است تا به خوبی در قالب شمع جامد شود و مرغوبیت شمع حفظ شود. اما در صنایع دیگر مانند روانکاری یا بسته‌بندی، پارافین با درصد روغن بالاتر مناسب‌تر است.

به علاوه، رنگ پارافین نیز می‌تواند نشانه‌ای از مرغوبیت آن باشد. پارافین با رنگ سفید تر، معمولاً کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد. همچنین، می‌توان با انجام تست ساده‌ای برای تشخیص مرغوبیت پارافین، به اطمینان بیشتری از کیفیت آن دست یافت. در این تست، پارافین را شکسته و نگاهی به دانه‌های کریستالی وسط آن بیندازید. هر چقدر کریستال‌ها سفیدتر، بیشتر و شکری‌تر باشند، پارافین مورد نظر مرغوب تر است.

بنابراین، برای آنالیز پارافین جامد از نظر کیفیت، باید به کاربرد آن در صنعت توجه داشته و با توجه به رنگ و تست کریستالی، مرغوبیت و کیفیت آن را ارزیابی کنید.

 پارافین جامد
آنالیز پارافین جامد به تفکیک نوع صنایع

موم پارافین یا پارافین جامد، در صنایع مختلف کاربردهایی دارد که به شرح زیر است:

  • روانکاری: موم پارافین به عنوان یک ماده روان کننده در صنایع مختلفی مانند صنایع خودرو، صنعت چاپ، صنایع الکترونیکی و صنایع داروسازی استفاده می‌شود.
  • عایق الکتریکی: موم پارافین، به عنوان یک عایق الکتریکی با مقاومت بالا، در صنایع الکترونیکی و برقی استفاده می‌شود.
  • شمع: موم پارافین به عنوان ماده اصلی در تولید شمع به کار می‌رود. این شمع‌ها برای استفاده در محیط‌های داخلی و خارجی، در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو، صنعت مبلمان و صنعت تزئینات استفاده می‌شوند.
  • مداد رنگی: موم پارافین رنگ شده در تولید مداد رنگی به کار می‌رود.
  • تسکین درد مفاصل و عضلات: موم پارافین در علم پزشکی به عنوان یک روش درمانی برای تسکین درد مفاصل و عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به دلیل داشتن خاصیت گرما درمانی، می‌تواند به افزایش جریان خون، شل شدن عضلات و کاهش سفتی مفصل کمک کند.
  • تولید کود: موم پارافین در کشاورزی به عنوان یک ماده تفکیکی در تولید کود به کار می‌رود.
  • نرم کننده پوست: در صنایع آرایشی و بهداشتی، موم پارافین به عنوان یک نرم کننده پوست و درمان حساسیت های موجود بر روی دست ها، کوتیکول ها و پاها استفاده می‌شود.

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد این ماده، احتمالاً کاربردهای جدیدتری نیز در آینده برای پارافین جامد پیدا خواهند شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *