پارافین مایع
انواع پارافین مایع
نوامبر 6, 2023
پارافین مایع
روغن پارافین چیست
نوامبر 6, 2023

پارافین با چه درصدی خوبه!؟

پارافین، یک ماده مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف است که از مشتقات نفت به دست می‌آید. در تولید پارافین، میزان درصد چربی پارافین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درصد چربی پارافین تأثیر مستقیمی بر کیفیت و کارایی آن دارد.

در این مقاله، هدف ما بررسی بهترین درصد چربی پارافین برای استفاده در محصولات مختلف می‌باشد. به عنوان مثال، پارافین با درصدهای ۱ تا ۳ درصد به دلیل کیفیت بالا و زمان سوخت بیشتر، برای استفاده در صنعت شمع‌سازی توصیه می‌شود. اما آیا این درصد برای سایر صنایع نیز مناسب است؟

در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب درصدهای مختلف پارافین پرداخته می­شود تا بتوان بهترین درصد چربی پارافین را برای هر صنعت شناخت.

تعریف پارافین

پارافین یک ماده نفتی است که به صورت مایع یا جامد در بازار یافت می‌شود. پارافین جامد دارای حالتی ژله‌ای است و به نام وکس پارافین نیز شناخته می‌شود. در واقع وکس پارافین به پارافین جامد اشاره دارد. این ماده در درمان بسیاری از بیماری‌ها، به عنوان کرم‌ها و ضد آفتاب در صنایع بهداشتی و به عنوان ماده‌ای روان‌کننده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در علم شیمی، پارافین‌ها از گروهی از مواد به نام آلکان‌ها تشکیل شده‌اند. به طور خلاصه، پارافین یک ماده شیمیایی نفتی است که به صورت مایع، جامد، گرانول و ژله‌ای در بازار یافت می‌شود. پارافین جامد و ژله‌ای از دیرباز برای تولید شمع‌ها استفاده می‌شوند و در طول زمان کاربردهای دیگری نیز برای پارافین ایجاد شده است.

همچنین، نوع مایع پارافین نیز در صنایع و کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. پارافین را می‌توان به عنوان یک ترکیب هیدروکربنی ساده دانست که اتم‌های کربن در مولکول آن به یکدیگر متصل هستند.

درصد های متفاوت چربی موجود در پارافین

پارافین یک نوع هیدروکربن است که اتم‌های کربن در آن توسط پیوندهای ساده به یکدیگر متصل می‌شوند و سایر اتم‌ها با اتم‌های هیدروژن متصل هستند. پارافین جامد به چند دسته بر اساس میزان چربی آن تقسیم می‌شود، از جمله ۰.۵ تا ۱ درصد، ۱ تا ۳ درصد، ۳ تا ۵ درصد و ۵ تا ۷ درصد چربی.

پارافین جامد معمولاً حاوی حدود ۳ تا ۵ درصد روغن است و رنگ سفید شیری دارد. این نوع پارافین در دمای ذوبی حدود ۵۸ تا ۶۰ درجه سانتی گراد و دمای منجمد شدن ۵۰ تا ۵۵ درجه سانتیگراد قرار دارد. اما پارافین مایع رنگ سفید و شفاف است و در دمای جوش حدود ۱۷۵ درجه سانتی گراد و در دمای تبخیر حدود ۲۶۵ درجه سانتی گراد قرار دارد.

انواع پارافین جامد و کاربرد آن

پارافین جامد به طور کلی به سه دسته پارافین خوراکی، پارافین بهداشتی و پارافین صنعتی تقسیم می‌شود. از پارافین خوراکی در صنایع داروسازی استفاده می‌شود، به عنوان مثال در داروهایی که برای سهولت عکس‌برداری از اعضای داخلی بدن استفاده می‌شود.

پارافین بهداشتی نیز در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، مانند کرم‌ها و پمادها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، پارافین صنعتی به عنوان روان‌کننده در صنایع مختلف مانند صنعت لاستیک سازی استفاده می‌شود.

انواع پارافین مایع و کاربرد آن

پارافین مایع، نوع دیگری از پارافین است که در مقابل پارافین جامد قرار دارد. پارافین مایع به طور عمده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از جمله صنایعی که از پارافین مایع استفاده می‌کنند، می‌توان به صنایع لاستیک‌سازی، کبریت‌سازی، شمع‌سازی، باطری‌سازی و کابل‌سازی اشاره کرد.

همچنین، پارافین مایع در تولید سموم گیاهی، ایزولاسیون، رنگ‌سازی رزین، تولید چسب، تولید پارچه و کاغذ صنعتی ضدآب، واکس و پولیش، لوازم آرایشی و بهداشتی، بسته‌بندی چوب و کاغذ، ریخته‌گری، صنایع دفاعی، صنایع سیمان و صنایع نساجی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین، پارافین مایع به دو روش تولید می‌شود: روش تعریق و روش اسیدی. در روش تعریق، پس از قالب‌گیری اولیه و روغن‌گیری، عملیات تعریق و تصفیه با استفاده از اسید سولفوریک انجام می‌شود.

در روش اسیدی، پس از ذوب دوباره و افزودن اسید بدون حلال توسط سانتریفوژ، جداسازی پارافین ناخالص انجام می‌شود. سپس محصول خشک می‌شود و با استفاده از اسید سولفوریک و فیلتراسیون تصفیه نهایی می‌شود.

بررسی انواع دیگر پارافین

پارافین کلره نیز در صنایع پلیمری، به ویژه در پی وی سی، به عنوان نرم‌کننده، باعث تاخیر در اشتعال و کم کننده نقطه ریزش در رنگ‌ها و به عنوان ماده افزودنی در روغن موتورهای فشار بالا استفاده می‌شود. این نوع پارافین به عنوان یکی از گریدهای پرمصرف در صنایع مختلف مانند چرم‌سازی و کفپوش استفاده می‌شود.

درباره پارافین‌های حلقوی، آن‌ها با هیدروژن‌دارکردن آروماتیک‌ها به وجود می‌آیند. علاوه بر این، پارافین‌ها به صورت فراوان در گازولین و نفت سفید یافت می‌شوند و به عنوان وکس‌ها شناخته می‌شوند که از نفت خام به دست می‌آیند.

وکس معمولاً از مخلوطی از پارافین‌ها و رزین‌ها تشکیل شده است و به عنوان یک لایه نازک روی سطح مورد نظر اعمال می‌شود تا آب و رطوبت به داخل ماده نفوذ نکند. برای استفاده از این پوشش محافظ، معمولاً سطح مورد نظر پیش از اعمال وکس، تمیز شده و خشک می‌شود. سپس وکس به صورت مایع یا جامد (بسته به نوع وکس) روی سطح اعمال می‌شود و به خوبی پخش می‌شود. سپس وکس خشک می‌شود و یک لایه محافظ بر روی سطح تشکیل می‌دهد.

روش بررسی کیفیت پارافین

اگر پارافین جامد را فشار دهید، اگر آن نرم و به شکل روغن جامد فرو رود، ممکن است دارای چربی زیادی باشد و کیفیت بالایی نداشته باشد. اما اگر سفت باشد، می‌توان گفت که چربی اندکی دارد.

رنگ پارافین نیز می‌تواند برای تشخیص کیفیت آن مفید باشد. اگر رنگ آن زرد بود یا به زردی می‌زد، احتمالاً دارای چربی زیادی و کیفیت پایینی باشد. اما اگر رنگ آن سفید باشد، می‌توان به خوب بودن آن امیدوار بود.

برای تشخیص مرغوبیت پارافین، روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به آنها اشاره کرد. برای مثال، آنالیز آزمایشگاهی می‌تواند درصد چربی، نقطه ذوب و ویسکوزیته یا چسبندگی آن را تعیین کند. اما این روش پرهزینه است. همچنین، پارافین خوب باید رنگ روشنی داشته باشد و می‌توان رنگ آن را با استفاده از ترکیبات فیلتراسیون، تسویه و روشن کرد. یک گزینه خوب این است که پارافین تخته‌ای با درصد چربی کم داشته باشد و وقتی با زمین برخورد می‌کند، مانند تخته چوبی صدا بدهد ولی نشکند. همچنین، پارافین تخته‌ای باید در برابر نور خورشید دانه‌های کریستالی بی‌شماری را نمایان کند و نباید حالت صابونی داشته باشد.

تحلیل و بررسی پارافین با درصد متفاوت

پارافین یک مشتق نفتی است که پس از تصفیه و فرآیندهای شیمیایی در شرکت‌های پتروشیمی تولید می‌شود. هر چه این فرآیند طولانی‌تر باشد، درصد چربی کمتری در پارافین حاصل می‌شود و کیفیت و قیمت محصول نهایی بالاتر می‌رود. بهترین نوع پارافین، پارافین کریستال نام دارد که درصد چربی آن نیم تا یک درصد است.

به طور مثال پارافین‌های مرغوب برای شمع با کیفیت درصدهایی بین ۳ تا ۵ درصد دارند. اگرچه تولیدات با درصدهای تا ۱۲ درصد نیز وجود دارد، اما توصیه می‌شود درصدهای بالای ۵ را استفاده نکنید زیرا کیفیت بسیار مهم است.

پارافین با درصدهای ۱ تا ۳ درصد نسبت به درصدهای ۳ تا ۵ درصد، کیفیت و زمان سوخت بالاتری دارد و هنگام سوختن باعث ایجاد اشک و دود نمی شود.

سخن آخر

با توجه به بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته، می‌توان نتیجه گرفت که برای استفاده بهینه از پارافین در صنایع مختلف، درصد چربی پارافین با دقت و انتخاب دقیق باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به کاربردهای مختلف، پارافین با درصدهای ۱ تا ۳ درصد به عنوان یک گزینه مناسب و با کیفیت برای صنایعی نظیر شمع‌سازی شناخته شده است.

با این حال، درصدهای مختلف پارافین باید با توجه به نیازهای خاص هر صنعت و محصول مورد بررسی و انتخاب قرار گیرند. در ادامه، برای بهره‌وری بهینه از پارافین و افزایش کیفیت محصولات، توصیه می‌شود که تحقیقات بیشتری در زمینه تأثیر درصد چربی پارافین در هر صنعت صورت گیرد. به منظور دریافت مشاوره در مورد درصدهای مختلف پارافین با کارشناسان مجرب ما در آرش مهیا تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

  1. چرا پارافین با درصدهای ۱ تا ۳ درصد برای صنعت شمع‌سازی توصیه می‌شود؟

پارافین با درصدهای ۱ تا ۳ درصد در شمع‌سازی کیفیت بالا و زمان سوخت بیشتری دارد؛ بنابراین برای صنعت شمع‌سازی توصیه می‌شود.

  1. چه تفاوتی در میزان روغن و رنگ پارافین های جامد سبک و سنگین وجود دارد؟

پارافین جامد سنگین دارای مقدار بیشتری روغن است و رنگ آن نسبت به پارافین جامد سبک تیره‌تر است.

  1. آیا قیمت پارافین با درصدهای مختلف متفاوت است؟

بله، قیمت پارافین با درصدهای مختلف به دلیل تفاوت در کیفیت و استفاده‌های صنعتی متفاوت است.

  1. چرا تقاضای پارافین جامد سبک بیشتر است؟

به دلیل استفاده‌های گسترده‌تر در صنایع مختلف، تقاضا برای پارافین جامد سبک بیشتر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *