بررسی ترکیبات وازلین و خواص آن برای پوست

نحوه تولید پارافین
نحوه تولید انواع پارافین
آگوست 13, 2022
پارافین ژله ای
خرید پارافین ژله ای و تعریف آن
سپتامبر 12, 2022

بررسی ترکیبات وازلین و خواص آن برای پوست

وازلین برای پوست

وازلین یک ماده ژله‌ای پرکاربرد که محبوبیت زیادی در میان افراد و به خصوص بانوان دارد. خواص بی شمار وازلین موجب شده است تا این ماده به یکی از مؤثرترین و پراستفاده ترین مواد در بهبود جای زخم، بریدگی و همچنین زیبایی و سلامت پوست و مو تبدیل شود. پیشنهاد داریم اگر تا کنون موفق به آشنایی با این ماده ی معجزه گر نشده اید در این مقاله با ما همراه باشید.

وازلین برای پوست

ترکیبات موجود در وازلین

وازلین معمولا شامل شش ماده اصلی است این مواد از قبیل، روغن پارافین ، موم پارافین، لانولین ، پلی پروپیلن ، ژله نفتی و  برای بسته بندی است. ژله پترولیوم، تا زمانی که هنوز فرآوری نشده باشد، ترکیباتی خطرناک و سرطان زا دارد. به همین دلیل باید تحت نظر آزمایشگاه های قوی این محصول ساخته شود.

وازلین برای رفع چروک

تعریف وازلین

وازلین ترکیبی از روغن‌های معدنی و موم است که از ماده‌ی نیمه جامدی شبیه به ژله درست شده است. این محصول توسط رابرت آگوستوس ساخته شد و تا کنون تغییر آنچنانی نداشته است. چسبرو متوجه شد کارگران صنعت نفت، برای بهبود سوختگی‌ها و جای زخم دست‌هایشان از ژله‌ای چسبناک و غلیظ استفاده می‌کنند. در نهایت ازین ژله چسبناک وازلین را درست کرد. وازلین، خواص خود را از ترکیبی به نام پترولیوم بدست آورده است که با ایجاد یک لایه‌ی محافظ، رطوبت پوست را حفظ خواهد کرد، اینکار به گردش رطوبت و ترمیم پوست کمک فراوانی می‌کند.

وازلین برای بهبود خشکی

وازلین بر پوست صورت و موها چه اثری می‌گذارد ؟

وازلین از مواد کم هزینه است که کاربرد‌های فراوانی دارد. از وازلین می‌توان برای سلامت پوست و مو استفاده نمود.  وازلین یا ژل پترولیوم بسیار مفید و پرکاربرد است که به وسیله یک شیمیدان بریتانیایی که تنها ۲۲ سال سن داشت به اسم رابرت آگوستوس چیسبوری در شهر پنسیلوانیا کشف شد. این ماده اول برای درمان سوختگی و زخم افرادی که در حفاری‌های نفتی دچار سوختگی می‌شدند استعمال می شد.

آیا واقعا وازلین سرطان زاست؟

وازلین برای لب

بنا به گفته متخصصان پوست و مو، جواب این سؤال منفی است و از این بابت هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد. دکتر مارینا پِرِدو  در این باره می‌گوید: «هیچ تحقیق و آزمایشی بیانگر سرطان‌زا بودن ژله پترولیوم وجود ندارد. فرمول‌های مورداستفاده امروزی برای ساخت این محصول بارها آزمایش خود را پس داده‌اند و محصول نهایی که با استفاده از آن ها تولید می‌شود، از هر زمان دیگری سالم تر است.

  • وازلین در محصولات مرتبط با پوست و مو: مرسوم ترین کاربرد وازلین، استفاده از آن در تولید محصولات مراقبت از پوست و مو می باشد. امروزه برای تولید لوسیون‌های پوست و محصولات آرایشی و همچنین انواع مختلفی از محصولات مراقبت از پوست که مناسب سنین مختلف باشد از این ترکیب ژله‌ای استفاده می‌کنند.
  • استفاده های وازلین برای پوست: وازلین برای دست، پا، صورت، رفع چروک زیر چشم، درمان سیاهی دور چشم، درمان زخم ها و سوختگی، وازلین برای ترک کف پا و برای ترک لب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • درمان سیاهی پوست صورت بخصوص دور چشم: وازلین برای درمان سیاهی دور چشم و پف زیر چشم بسیار مفید و کاربردی است. چند قطره آب لیموترش را با وازلین ترکیب کرده و به آرامی به نواحی دور چشم بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب سرد بشویید.
  • بهبود ترک کف پا: ترک کف پا از متداول ترین آسیب های پوستی در بین افراد می باشد. وازلین یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود ترک پای شما است و می‌تواند پا‌های شما را نرم‌ تر و ترک پایتان را بهبود ببخشد. این پماد برای پا‌های شما بسیار مفید است. شب‌ها قبل از خوابیدن به پا‌های خود وازلین بمالید یک جفت جوراب بپوشید و استراحت نمایید، این کار باعث می‌شود پا‌های شما ساعت‌های بیشتری مرطوب بماند و ترک پا‌های شما هرچه سریع‌تر خوب شود.
  • تاثیر وازلین برای موخوره: به انتهای مو‌های خشک اندکی وازلین بمالید، آن ها را براق تر و سالم تر میکند و تاثیر خوبی بر روی موخوره های شما دارد. باید توجه داشته باشید که تاثیر وازلین بر روی موخوره بصورت قطعی و همیشگی نیست.
  • مراقبت از ناخن ها: وازلین را قبل از خوابیدن روی ناخن و دست‌های خود بمالید، یک جفت دستکش نخی بپوشید و استراحت نمایید. صبح روز بعد از دیدن دست‌های لطیف تر و ناخن‌هایی براق‌تر شگفت زده خواهید شد. اگر به ناخن‌ها رطوبت رسانی نشود، خشک خواهند شد. وازلین باعث رطوبت رسانی به پوست می‌شود و از خشکی ناخن ها جلوگیری می کنند.
  • رفع چروک زیر چشم و صورت: وازلین به عنوان یکی از مرطوب کننده های قوی پوست شناخته می‌شود که می‌تواند برای پیشگیری و درمان چروک صورت و چروک دور چشم مورد استفاده قرار گیرد. هر شب قبل از خواب پوست خود را خوب بشویید و خشک کنید، سپس مقداری روغن وازلین را با عسل و سفیده تخم مرغ ترکیب کرده و بر روی پوست صورت و دور چشم خود مالیده و خوب ماساژ بدهید، بگذارید این ترکیب حدود بیست دقیقه بر روی پوست شما بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید.
  • تاثیر وازلین بر روی پوست : وازلین را میتوانید در نقاطی از پوست که در معرض سایش هستند استفاده کنید و از سوختگی آن نواحی جلوگیری کنید.کشاله ران و زیر بغل مخصوصا در هنگام دویدن احتمال آسیب دیدن دارند که با استفاده از وازلین میتوانید از این موضوع جلوگیری کنید.
  • جلوگیری از رنگی شدن پوست به وسیله رنگ‌ مو: قبل از شروع به رنگ کردن مو‌های خود و یا دیگران قسمت‌های نزدیک به مو را با وازلین مرطوب کنید. این کار باعث می‌شود تا لکه‌های رنگ روی پوست تان به راحتی پاک شوند.
  • صاف کردن مو‌ها: مقدار کمی وازلین را روی کف دست خود مالیده و آن را روی موهایتان بمالید. این کار موجب می‌شود که مو‌های شما صاف شوند. سعی کنید که از مقدار خیلی کمی استفاده کنید، چون موهایتان روغنی و چرب می شوند. همچنین وازلین باعث می شود از خشک شدن موهایتان جلوگیری به عمل بیاورید.
  • افزایش ماندگاری عطر و خوشبو کننده ها: قبل از اینکه بخواهید از عطر یا ادکلن استفاده نمایید کمی وازلین به پوست گردن یا مچ دست خود بمالید و سپس عطر یا ادکلن بزنید این کار باعث می‌شود تمام روز بوی ادکلن شما حفظ شود.
  • مرتب کردن ابرو‌ها: برای مرتب کردن ابرو‌های نامرتب می‌توان از وازلین استفاده کرد. وازلین را روی ابرو‌های خود بمالید و اجازه دهید تا صبح بر روی آن ها بماند. روز بعد با ابرو‌هایی کاملا صاف و مرتب مواجه خواهید شد. هم چنین وازلین به پرپشت شدن و رشد ابرو‌ها هم کمک فراوانی خواهد کرد.
  • درمان سوختگی به وسیله آفتاب : استفاده دیگر وازلین همچنین برای تسکین آفتاب سوختگی و رفع تاثیرات ناشی از اشعه خورشید به عنوان یک درمان سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وازلین برای مو
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *