تعریف اسلک وکس (slack wax) و بیان کاربرد آن

پارافین جامد
تعریف پارافین جامد مناسب شمع سازی
اکتبر 27, 2022
پارافین
پارافین سبک چیست؟
دسامبر 4, 2022

تعریف اسلک وکس (slack wax) و بیان کاربرد آن

اسلک وکس (slack wax)

اسلک وکس (slack wax) یکی از محصولات جانبی در فرآیند تبدیل لوبکات به روغن پایه اسلاک واکس می‌باشد. در واقع این فرآیند ابتدا ترکیبات آروماتیک با استفاده از حلال از لوبکات جدا شده و محصول حاصله رفینت نام‌گذاری می‌شود. پس از آن در مرحله دوم ترکیبات پارافینیک از رفینت جدا خواهد شد تا به روغن پایه مبدل شود. در این مرحله محصول جانبی به نام اسلاک واکس ایجاد خواهد شد که خوراک واحدهای پارافین ساز است.

میزان روغن می‌تواند از ۵٪ تا ۳۰٪ تغییر کند و در  هنگام تولید مواد اولیه جهت از بین بردن آروماتیک‌ها از روش  استخراج حلال و همچنین محصول نهایی رافینات استفاده خواهند کرد. سپس رافینات با حلالی مانند متیل اتیل کتون  (Mek)  رقیق خواهد شد تا ویسکوزیته آن کاهش پیدا کند و قابلیت تصفیه در درجه حرارت پایین را کمتر کند.

پس از مراحل بالا روغن رقیق شده از  10- تا 20- درجه سانتی گراد سرد خواهد شد. بلورهای وکس با فیلتراسیون  استخراج شده و موم استخراج شده اسلک وکس نامیده می شود که ماده اولیه  پارافین، رنگ زرد یا قهوه ای دارد. این ماده با فشرده شدن برای کاهش میزان روغن و تغییر رنگ با استفاده از پودرهای سفید کننده جهت تولید  پارافین پردازش خواهد شد.  

واکس های نفتی را با استفاده از مواد اولیه ای که از آن به دست خواهد آمد، می توان به سه دسته تقسیم نمود.

  • واکس های از نوع پارافینی

این نوع واکس از مواد اولیه با نقطه جوش پایین تولید می‌شود و بیشتر ترکیبات سازنده آن از هیدروکربن‌های نرمال پارافینی ایجاد می‌شود. بیشتر هیدروکربن‌های شاخه دار (در صورت وجود) از نوع ایزو پارافین‌ها می‌باشند. هیدروکربن‌های سازنده واکس دارای۲۰ تا۴۰ مولکول کربن هستند و جرم مولکولی آن‌ها بین۲۸۰ تا۵۶۰ متغیر می‌باشد. هم چنین در دمای عادی جامد هستند و ویسکوزیته آن (۳۵ تا ۴۵ sus  در ۱۰۰ درجه سانتی گراد) و کریستال‌های آن به صورت سوزنی یا صفحه‌ای هستند.

  • واکس های از نوع پترولاتوم

اگر عمل واکس گیری بر روی مواد باقی مانده تقطیر صورت گیرد، به واکس حاصله پترولاتوم گفته می‌شود. کریستال‌های آن از دو نوع قبلی ریزتر می‌باشد و مقداری روغن را در خود نگه داری خواهند کرد به طوری که معمولاً حالت ژلاتینی بخود می‌گیرند.

جرم مولکولی آن حدود ۹۸۰-۵۶۰ و نقطه ذوب آن همچنین بین۸۵-۵۵ درجه سانتی گراد می‌باشد. در مواقعی که قصد دارند پترولاتوم را بدون استفاده از حلال و حرارت پخش نمایند، از پترولاتوم امولسیون شده در آب استفاده خواهد شد. برای این منظور بایستی مخلوطی از واکس ذوب شده در آب داغ با استفاده از یک امولسیون کننده همانند تترا اتانول آمین تهیه شود.

  • واکس های از نوع میکروکریستال

واکس‌های میکروکریستال با استفاده از واکس گیری مواد اولیه سنگین (مواد اولیه که نقطه جوش بالا دارند) تولید می‌شود. کریستال‌های آن از انواع پارافینی ریزتر می‌باشد و جرم مولکولی آن حدود۸۰۰-۴۵۰ بوده و تعداد ترکیبات کربن سازنده آن بین۵۷-۳۲ خواهد بود.

واکس‌های میکروکریستال در مقایسه با انواع پارافین‌ها با اسید سولفوریک، اسید نیتریک و همچنین اسید سولفونیک بهتر ترکیب خواهند شد و علت این ترکیب، وجود هیدروژن، روی کربنِ نوع سوم می‌باشد. انواع اکسیده شده این واکس‌ها در صنایع تولیدی واکسِ کف اطاق (POLISH) استفاده خواهد شد. هم چنین در تولید رنگ به عنوان پیگمان سوسپانسیون از آن استفاده می‌شود.

کاربرد اسلک واکس

  • در صنایع نساجی، عایق سازی و همچنین پشم شیشه
  • استفاده اسلک واکس در امولسیون های پارافین وکس به صورت چسب و ضد آب در جنگل های مصنوعی
  • ساخت محصولات صنعتی مختلفی همچون شمع، جوهر، کبریت، پولیش،کاغذ کربن
  • جهت تولید انواع پارافین ، وازلین، عایق و برزنت سازی امولوسیون های وکس
  • یک ماده ی ضد آب جهت ساخت محصولاتی مانند کبریت ها و کابل ها و موارد دیگری همانند جوهرها ، جلادهنده ها و … .

اسلک

فرآوری اسلک واکس

اسلک وکس ایجاد شده از تقطیر با سرد شدن و پرس کردن تولید می‌شود. این محصول منحصراً توسط فرآیندی به نام «تعریق» نفت‌زدایی خواهد شد. این فرآیند قبلا شامل جداسازی با ذوب کسری انجام می‌گیرد و محدوده ذوب کمتری را در خود خواهد داشت.

امروزه با افزایش دمای وکس جامد به صورت کند، ابتدا قسمت‌های روغنی با کمترین نقطه ذوب حذف خواهند شد. سپس به دنبال این فرآیند، وکس با محدوده ذوب متوالی بیشتر و محتویات نفتی پایینتر، وکس غنی‌تری خواهد داشت. با تکمیل عملیات تعریق، باقی مانده Slack Wax و همچنین پارافین جامد با نقطه ذوب پایین و نفت کمتر ایجاد خواهد شد.

این فرآیند در محفظه‌های گرم که در حالت تعریق قرار خواهند گرفت انجام می‌پذیرد. در یک سوم یا نیمی از ارتفاع تابه، گاز سیمی به صورت افقی نصب خواهد شد. اغلب کویل‌های لوله‌ای برای گردش آب سرد و آب گرم در بالای محفظه نصب شده و مذاب به داخل ظرف عرق هدایت خواهد شد و دمای آن در قسمت بالایی ظرف به زیر نقطه ذوب می‌رود.

وکس

بسته بندی اسلک وکس

همنطور که بیان شد اسلک وکس از جمله فرآورده‌های نفتی است و نوعی ماده خام پارافین وکس است. شرکت‌ها معمولاً اسلک وکس را در اندازه‌های بزرگ، مخزن IBC  و درام‌های فولادی جدید بسته‌بندی کرده و به فروش می‌رسانند. گاهی برای کاهش هزینه و بعضی مواقع به میل مشتری از درام‌های دست دوم برای بسته‌بندی نیز استفاده خواهد شد. برای تغییر رنگ با استفاده از پودرهای مخصوص پس از حرارت دادن برای تولید پارافین فرآوری خواهد شد.

از انواع گوناگون اسلک وکس به عنوان ترکیب کننده و همچنین عایق رطوبتی و برای ساخت انواع محصولات صنعتی استفاده خواهد شد. بر خلاف وکس‌های که بصورت کامل تصفیه‌شده و بسته با توجه به نوع محصول، دارای محتویات نفتی از ۵ تا ۳۰ درصد است.

این ماده همچنین به عنوان محصول جانبی برای تولید روغن‌های روان کننده نیز استفاده می‌شود و می‌توان به عنوان نیروی مولد در بسیاری از فرآیندهای صنعتی از آن استفاده کرد. همچنین می‌توان این محصول را بصورت مخلوط، ممزوج و یا حتی تحت تصفیه بیشتر قرار دهیم.

قیمت فروش اسلک وکس

جهت اطلاع از قیمت این محصول با کارشناسان شرکت تولیدی پارافین آرش مهیا (آرماکو) می توانید تماس بگیرید.

خرید اسلک وکس

شرکت تولیدی پارافین آرش مهیا (آرماکو) توانایی این را دارد تا نیاز مشتریان گرامی را در زمینه ی تامین این ماده برآورده سازد. جهت اطلاع از نحوه تامین و جزییات خرید با گروه بازرگانی ما می توانید تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *