هنگام خرید پارافین جامد چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

پارافین مایع بهداشتی
پارافین مایع برای پوست
مارس 16, 2023
پارافین مایع
تاریخچه پارافین مایع
آوریل 24, 2023

هنگام خرید پارافین جامد چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

خرید پارافین جامد

پارافین جامد یکی از محصولات شیمیایی است که بسیاری از صنایع از جمله پلاستیک سازی، تولید شمع، قالب‌گیری فلزات و غیره از آن استفاده می‌کنند. برای خرید پارافین جامد باید دقت شود که این ماده در واقع سفید رنگ و بدون بوی خاص است که به صورت بلوری شکل می‌گیرد و دارای نقطه ذوب بسیار بالایی است.

در بازار، انواع مختلفی از پارافین جامد وجود دارد که بسته به کاربرد و نیاز صنعتی مورد نظر، می‌توان به آنها دسترسی داشت. برخی از انواع پارافین جامد شامل پارافین کاملاً خالص، پارافین با درصد مشخصی روغن معدنی، پارافین میکرونیزه و پارافین نرم هستند

قبل از خرید پارافین جامد، باید نیاز صنعتی خود را به دقت بررسی کرده و نوع پارافین مناسب برای کاربرد خود را انتخاب کنید. همچنین، باید به اعتبار و شناخته شده بودن فروشنده محصول توجه کنید تا از کیفیت مطلوبی از محصول خریداری کنید.

به بیان دیگر می توان گفت، پارافین جامد یا موم پارافین به پارافینی گفته می‌شود که به صورت قابل لمس تولید و مصرف می‌شود. پارافین جامد دارای بافت نرم و بی‌رنگ (پارافین ژله‌ای)، سفید (یک تا پنج درصد پارافین)، شیری (سه تا پنج درصد پارافین)، زرد (پنج تا هشت درصد پارافین) و قهوه‌ای (تا هجده درصد پارافین) است و از مشتقات نفت به‌دست می‌آید که شامل ترکیبی از مولکول‌های هیدروکربن اشباع شده است.

اگرچه پارافین جامد دارای نقطه ذوب پایینی است، اما در درجه حرارت معمولی هوا به شکل جامد در می‌آید. این ماده در حدود پنجاه و هشت درجه سلسیوس شروع به ذوب و تبدیل به مایع می‌شود. در خرید پارافین جامد در نظر داشته باشید که پارافین جامد با کیفیت بالا (پارافین بلوری و پارافین جامد یک تا سه درصد) در بیرون بی‌بو و بی‌طعم است، اما با افزایش مقدار روغن در آن‌ها، کمی معطر می‌شوند.

رنگ پارافین جامد هم به میزان روغن درون آن، شفافیت و فرآیند حذف رنگ بستگی دارد.پارافین جامد  از یکی از مشتقات نفت، زغال‌سنگ یا نفت سرشار تولید می‌شود و با کرزین و سایر محصولات نفتی دیگر تفاوت دارد. شمع‌های تولید شده از پارافین جامد با درصد پایین روغن، بی‌بو و سفید هستند.

کارل رایشنباخ در سال ۱۸۳۰ برای اولین بار پارافین جامد را در آلمان تولید کرد. این پیشرفت بزرگی در فناوری ساخت شمع بود زیرا نسبت به شمع‌های سنتی، پاک‌تر و قابل اعتمادتر بود.

خرید پارافین جامد

خواص پارافین جامد

  • پارافین های جامد به عنوان یک جامد شمعی بی بو، بی طعم و سفید با نقطه ذوب مشخص بین 46 تا 68 درجه سلسیوس (115 تا 154 درجه فارنهایت) و چگالی حدود 900 کیلوگرم بر مترمکعب یافت می‌شود.
  • پارافین جامد در آب حل نمی‌شود، اما در اتر، بنزن و برخی استرها حل می‌شود.
  • پارافین تحت تأثیر بیشتری از بیشتر مواد شیمیایی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، اما به سرعت سوخت می‌شود؛ حرارت احتراق پارافین 42 مگاژول بر کیلوگرم است. کربن‌های هیدروکربنی C31H64 یکی از رایج‌ترین پارافین‌های جامد هستند.
  • پارافین جامد همچنین یک عایق برقی عالی است، با مقاومت الکتریکی 10 به توان 13 تا 10 به توان 17 اهم، که بهتر از تقریباً همه مواد دیگر به جز برخی پلاستیک‌ها (تفلون) است. پارافین جامد یک مدریتور نوترون کارآمد است که در آزمایشات جیمز چدویک در سال 1932 برای تشخیص نوترون‌ها استفاده شد.
  • پارافین جامد یک ماده ذخیره حرارت عالی با ظرفیت حرارتی مشخص بین 2.14 تا 2.9 ژول بر گرم کلوین و گرمای ذوب بین 200 تا 220 ژول بر گرم است.

انواع پارافین جامد کاربرد، خواص و مقایسه آنها

اطلاعاتی که در خرید پارافین جامد، به ویژه برای مبتدیان ساخت شمع، نقش مهمی ایفا می‌کند. از نظر اسیدیته، پارافین جامد به دو دسته پارافین جامد اسیدی و پارافین بلوری بدون اسید تقسیم می‌شود.همچنین، پارافین جامد به انواع مختلف پارافین جامد ۰.۵٪، ۰.۵ تا ۱٪ پارافین جامد، ۱٪ پارافین جامد، ۱-۳٪ پارافین جامد، ۵-۳٪ پارافین جامد، ۵-۸٪ پارافین جامد و پارافین جامد با درصد ۸-۱۸٪ تقسیم می‌شود.

هرچه درصد چربی پارافین جامد کمتر باشد، پارافین بهتری با کیفیت بیشتری و رنگ سفید و شفاف‌تر خواهد بود و با آن کار کردن آسان‌تر است. با افزایش درصد چربی پارافین جامد، رنگ آن‌ها از سفید به شیری، سپس قهوه ای و زرد تغییر می‌کنند و باعث می شود پارافین دارای بوی خاصی شود.

نوع دیگری از دسته‌بندی پارافین جامد از دیدگاه ظاهری، شامل پارافین ریخته شده، پارافین دانه‌ای، پارافین پودری و پارافین ژله ای است. پارافین دانه‌ای شبیه عدسی بوده و به شکل دایره کوچکی برش داده می‌شود. انواع مختلفی از پارافین دانه‌ای وجود دارند؛ به عنوان مثال، پارافین بلوری هم می‌تواند به شکل دانه‌ای باشد.

  • پارافین ژله ای شبیه ژل است و با استفاده از انگشتان به راحتی به قطعات کوچکتر تبدیل می‌شود.

هنگام خرید پارافین جامد و کار با پارافین ژله ای باید به این نکته توجه شود که پارافین ژله ای دارای درصد بالای چربی است و به همین دلیل حساس به حرارت مستقیم است؛ اگر حرارت زیادی به پارافین ژله ای منتقل شود، این پارافین ابتدا ابری شده و سپس سوخته می‌شود.

بنابراین، بهترین روش و گزینه پیشنهادی برای ذوب پارافین ژله ای و دیگر انواع پارافین، استفاده از روش Bain-Marie با انتقال حرارت ناپدید در یک دوبل بویلر یا دو دیگ داخل یکدیگر است. پارافین ژله ای در ابتدا با استفاده از روش Bain-Marie با انتقال حرارت ناپدید، تا زمانی که به نوعی شبیه به عسل شود، ذوب می‌شود، سپس در حرارت مستقیم قرار داده می‌شود تا کاملاً مایع شود.

 

خرید پارافین جامد

  • پارافین پودری به صورت محدود در بازار وجود دارد و برای خرید آن در فروشگاه‌های ساخت شمع دسترسی آسانی وجود ندارد.

استفاده از پارافین پودری به این صورت است که آن را درون یک محفظه شیشه‌ای یا کریستالی بریزید و سپس مارپیچ شمع را درون پودر قرار داده و آن را روشن کنید، نیازی به ذوب کردن پارافین یا انجام هر کار خاص دیگری نیست.

  • نوع دیگر پارافین معمول، برگه‌های پارافین است که به صورت برگه در فروشگاه‌های تأمین مواد ساخت شمع موجود هستند.

 این پارافین نسبتاً انعطاف‌پذیر است، که از طریق خشک کن مو و یا گرم کردن آن، نرم و قابل انعطاف می‌شود. با گرم کردن آن، به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف در بیاورید وبا آن شمع تهیه کنید. برگه‌های پارافین با رنگ طبیعی مختلفی مانند زرد، سبز، قرمز و … در بازار موجود هستند.

  • پارافین سویا یک نوع پارافین گیاهی است که از گیاه سویا تولید می‌شود و کیفیت بالایی دارد و معمولاً برای ساخت شمع در محفظه‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود.

آخرین نوع پارافین جامد، پارافین گل است که تقریباً مشابه پارافین کریستالی است و انعطاف‌پذیری و کشسانی خوبی دارد. این پارافین به صورت دانه‌ای و مدل شده در فروشگاه‌های تأمین مواد ساخت شمع موجود است و معمولاً در تهیه و تولید شمع‌های تزیینی استفاده می شود.

 خرید پارافین جامد

خواص فیزیکی پارافین

پارافین‌های جامد معمولاً سه تا پنج درصد روغن دارند و به رنگ سفید شیری و با حالت ژله‌ای هستند. در معمول دمای ذوب پارافین جامد بین پنجاه و هشتاد درجه سلسیوس و دمای یخ‌زدایی آن بین پنجاه و پنجاه و پنج درجه سلسیوس قرار دارد. به همین دلیل پارافین به صورت جامد مشاهده می‌شود.

پارافین جامدی که درصد روغن کمتری داشته و همچنین سفید و بی‌طعم است، به عنوان پارافین واکس شناخته می‌شود. به طور کلی پارافین جامد به سه گروه پارافین خوراکی، پارافین خالص و پارافین صنعتی تقسیم می‌شود.

نکات مهم در خرید پارافین جامد

در خرید پارافین جامد چند نکته حائز اهمیت وجود دارد؛ ابتدا لازم است نوع استفاده از پارافین مشخص گردد زیرا کیفیت پارافین بر اساس کاربرد آن در صنایع مختلف تعیین می‌شود، به عنوان مثال در صنعت ساخت شمع، پارافین مورد نیاز باید درصد کمتری از روغن داشته باشد تا کیفیت بهتری داشته باشد، اما این مسئله در بخش‌های مرتبط با روان‌کنندگی کاملاً برعکس است. پارافین با درصد بیشتری از روغن کیفیت بهتری دارد.

البته به طور کلی می‌توان گفت پارافین سفید کیفیت بهتری نسبت به پارافین شیری و زرد دارد. همچنین کیفیت‌های مختلف پارافین‌ها را می‌توان با شکستن دانه‌های بلوری در وسط آن‌ها بررسی کرد، به این صورت که هر چه میزان این بلورها بیشتر باشد، پارافین قندی تر است و هرچه سفیدتر باشد، کیفیت پارافین بالاتر است.

خرید پارافین جامد 

خرید پارافین جامد و کاربردهای آن

 پارافین جامد در سالن‌های زیبایی به عنوان نرم کننده پوست و درمان آبگرفتگی دست، پا و ناخن استفاده می‌شود.

همچنین، کاربردهای دیگر خرید پارافین جامد شامل استفاده آن به عنوان آرام بخش درد عضلات و مفاصل، روان کننده، عایق الکتریکی، تولید مداد رنگی و تولید شمع است. در علم پزشکی، پارافین ممکن است به عنوان دارو و درمان استفاده شود که به بالا بردن جریان خون، کاهش سفتی مفاصل و رفع خستگی عضلانی، کاهش کرامپ و التهاب عضلانی کمک می‌کند.

در کاربردهای صنعتی، مفید است که خواص بلوری پارافین جامد را با افزودن شاخه‌ها به زنجیره پشتیبان کرد. معمولاً با افزودن مواد افزودنی مانند کوپلیمرهای EVA، موم میکروبلورین، یا اشکالی از پلی اتیلن، تغییر داده می‌شود. خواص شاخه‌دار منجر به پارافین اصلاح شده با ویسکوزیته بالاتر، ساختار بلور کوچکتر و خواص عملکرد بهتر می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *