اسلک وکس (slack wax)
تعریف اسلک وکس (slack wax) و بیان کاربرد آن
اکتبر 27, 2022
مشخصات پارافین خوب چیست؟
دسامبر 11, 2022

پارافین سبک چیست؟

پارافین

پارافین سبک (ماکروکریستال) چیست؟ انواع پارافین چیست و پارافین سبک (ماکرو کریستال) برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

در شیمی گروهی از مواد به نام آلکان وجود دارد و پارافین‌ها در حقیقت آلکان در شیمی هستند. در این مطلب به معرفی و بررسی انواع پارافین سبک می‌پردازیم
در یک کلام، پارافین را می‌توان به عنوان یک ماده شیمیایی نفتی که به چهار شکل مایع، جامد، دانه‌ای و ژله‌ای در بازار موجود است، توصیف کرد. پارافین سخت حالتی ژل مانند دارد و گاهی به آن موم پارافین می‌گویند.

در واقع، هر زمان که از موم پارافین صحبت می کنیم، منظور ما پارافین جامد است. ژله و سایر انواع پارافین جامد از دیرباز بیش از هر چیز دیگری در ساخت شمع استفاده می شده است. البته به مرور زمان استفاده از پارافین های دیگر نیز اضافه شد. در این مطلب در مورد برخی از کاربردها صحبت خواهیم کرد.
پارافین مایع بیش از هر چیز دیگری برای مصارف صنعتی استفاده می شود. البته علاوه بر انواع جامد و مایع، پارافین را می توان به اشکال دیگری نیز طبقه بندی کرد.
در سطرهای بالا پاسخی کوتاه و ساده برای این سوال که پارافین چیست یافتیم. اگر چه این پاسخ را می توان از راه های دیگری نیز بسط و تکمیل کرد.
پارافین را می توان یک نوع ترکیب هیدروکربنی اشباع بیان کرد که در آن تمام کربن های درون مولکول آن با پیوندهایی به یکدیگر وصل شده اند همانطور که در بالا ذکر شد، این هیدروکربن ها که پارافین نیز می‌نامند، آلکان نیز نامیده می‌شوند.

پارافین سبک (ماکرو کریستال) چیست؟

به طور کلی یکی از ویژگی های مهم هیدروکربن های پارافینی این است که اتم های کربن از طریق پیوندهایی به هم متصل هستند. در همین حال، سایر پیوندهای موجود نیز با اتم های هیدروژن پر شده اند.

پارافین جامد

پارافین جامد از نظر میزان چربی:

  • پارافین جامد 0.5 1% چربی
  • پارافین جامد 1 تا 3 درصد چربی
  • پارافین جامد 3-5 درصد چربی
  • پارافین جامد 5 تا 7 درصد چربی

موم پارافین چیست؟

موم پارافین که اغلب حاوی حدود ۳-۵ درصد روغن است، معمولاً به رنگ سفید شیری است و همانطور که قبلاً گفته شد حالت ژل مانند دارد. این ماده معمولاً در دمای ۵۸ تا ۶۰ درجه سانتی گراد ذوب می‌شود و در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه سانتیگراد یخ می‌زند و به همین دلیل است که اغلب پارافین را به صورت جامد می‌بینیم.
بله، موارد ذکر شده در بالا به پارافین جامد اشاره دارد و پارافین مایع سفید و شفاف است. این نوع پارافین در دمای 175 درجه سانتی گراد می جوشد و در دمای 265 درجه سانتی گراد تبخیر می‌شود.
اما طبقه‌بندی پارافین به جامد و مایع محدود نمی‌شود و انواع و گونه‌های دیگر را نیز شامل می‌شود. حال شاید مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید این باشد که چه دسته‌ای مربوط به پارافین است؟

روغن پارافین چیست؟

روغن پارافین انواع مختلفی دارد و این تنوع باعث استفاده گسترده از این ترکیب در صنایع مختلف شده است. پارافین مایع و سنگین، سبک و جامد، پارافین معمولی و پارافین کلردار، پارافین غذایی، بهداشتی و صنعتی بخشی از طیف وسیع این ماده بسیار مفید است.
پارافین سبک یک نوع هیدروکربن است که مولکول های آن از 20 الی 40 اتم کربن دارد. این ماده محصول حوزه پتروشیمی و بر پایه زغال سنگ یا نفت است.

انواع پارافین جامد و کاربردهای آن

در مورد انواع و کاربردهای پارافین جامد باید گفت که پارافین جامد را می‌توان به سه دسته پارافین صنعتی، خوراکی و پارافین پاک کننده تقسیم کرد. در این میان، اکثر ما با بسیاری از این سه نوع ماده در زندگی خود مواجه هستیم. ماده‌ای که گاهی اوقات آن را نمی‌شناسیم به عنوان نوعی پارافین شناخته می‌شود.

شاید شما یا یکی از عزیزانتان بیماری داشته باشید و به دارو نیاز داشته باشید تا اشعه ایکس از اندام‌های داخلی‌تان راحت‌تر شود. در واقع داروی مورد نظر یکی از پارافین‌های خوراکی است. به طور کلی، طیف گسترده‌ای از پارافین‌های خوراکی در صنعت داروسازی استفاده می‌شود.
انواع پارافین بهداشتی عمدتاً در تولید لوازم آرایشی استفاده می‌شود. افزودنی‌هایی مانند انواع روغن‌ها و کرم‌ها در بین مردم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال می‌توان به روغن‌های نرم کننده‌ای اشاره کرد که در تولید آن‌ها از پارافین استفاده می‌شود. جالب است بدانید که چندین دهه پیش، زمانی که پدربزرگ و مادربزرگ من جوان بودند، از پارافین برای حالت دادن به موهایشان استفاده می‌کردند. در واقع، در آن زمان، این ماده به عنوان ژل حالت دهنده امروزی برای افراد مسن عمل می‌کرد.
در صنعت، شرایط استفاده از نفت سفید بیش از همه با ترکیب ماده‌ای که به عنوان سوخت شناخته می‌شود، تعریف می‌شود. چرخ دنده‌ها چیزهایی هستند که برای کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک و آسان‌تر کردن حرکت آن‌ها از حد معمول استفاده می‌شود.
نوع دیگری از نفت سفید جامد به نام نفت سفید دانه‌ای وجود دارد. این نوع نفت سفید در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. رایج‌ترین و رایج‌ترین کاربرد پارافین دانه‌ای سخت در صنعت لاستیک یافت می‌شود.

پارافین

انواع و کاربردهای پارافین مایع

اکنون که در مورد انواع و کاربردهای پارافین جامد صحبت کردیم، بهتر است به سراغ پارافین مایع برویم و دریابیم که انواع و کاربردهای پارافین مایع چیست و شامل چه مواردی می شود.
پارافین مایع انواع خاصی ندارد و تنها به یک شکل جامد شناخته می شود که پارافین مایع است. این نوع خاص از پارافین عمدتاً در صنایع مختلف استفاده می شود. در صنایعی مانند لاستیک سازی، کبریت سازی، شمع سازی، باتری سازی و کابل سازی، این ماده در هر کدام به شکل خاصی استفاده می شود.
علاوه بر این وجود پارافین در سایر صنایع و فعالیت ها مانند تولید سموم ضد آفات گیاهی، عایق کاری، تولید رنگ، تولید چسب، تولید پارچه و کاغذهای صنعتی ضد آب، تولید واکس و پولیش. لوازم آرایشی و بهداشتی و صنایع مشابه مورد استفاده در بسته بندی چوب و کاغذ، صنایع ریخته گری، صنایع دفاعی، صنعت سیمان و صنعت نساجی.

خصوصیات پارافین سبک

مواد اولیه مورد استفاده در تولید پارافین سبک از پالایشگاه های نفت و پارافین کریستال سبک در کارخانه های پتروشیمی و پارافین با اعمال تغییرات و فرآیندها تولید می شود.

قیمت پارافین سبک کمتر از پارافین سنگین است. پارافین سبک جامد کریستال به روشهای مختلفی از جمله پودر و گرانول، خرده و عمده قالب می توان تهیه کرد. پارافین جامد سبک که همان پارافین ماکرو کریستالی می باشد، با قیمت های مناسب برای بازارهای داخلی و بین المللی وجود دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *