مشخصات پارافین خوب چیست؟
دسامبر 11, 2022
تفاوت پارافین 1 درصد و 3 درصد
دسامبر 26, 2022

تفاوت پارافین جامد و مایع

برای پرداختن به تفاوت بین پارافین جامد و مایع بیایید باهم نگاهی به تعریف پارافین، پارافین جامد و پارافین مایع داشته باشیم، در ادامه با ما همراه باشید.

 پارافین مایع و جامد

پارافین چیست؟

پارافین اصطلاحی است که می تواند به جای «آلکان» استفاده شود. در دمای اتاق در حالت جامد یافت می شود و پس از حدود 37 درجه سانتی گراد وارد فاز مایع می شود. پارافین مایع، همچنین به عنوان روغن پارافین یا نفت سفید شناخته می شود، یک مایع هیدروکربنی قابل اشتعال است که می تواند به عنوان سوخت سوزانده شود.

پارافین مخلوطی از هیدروکربن های اشباع به دست آمده از نفت خام با عدد کربن بین 20 تا 40 است که شکلی یکنواخت دارد و هیچ ماده خارجی ندارد و در دمای اتاق سخت می شود. پارافین محلول باید آب خالص و عاری از آب، ذرات خارجی و کثیفی قابل مشاهده باشد.

نام این ماده شیمیایی از کلمه لاتین affinis   parum + گرفته شده است که به معنی غیرفعال است و به عدم واکنش پذیری پارافین اشاره دارد.

پارافین جزء اصلی نفت و گاز طبیعی است. آنهایی که کمتر از 5 اتم کربن در هر مولکول دارند معمولاً گازهایی در دمای اتاق هستند، در حالی که آنهایی که 5 تا 15 اتم کربن دارند معمولاً مایع هستند. گونه ای با زنجیره مستقیم با بیش از 15 اتم کربن در هر مولکول که در دمای اتاق جامد است.

پارافین خطر کمتری نسبت به بنزین دارد و در دمای 150 تا 275 درجه سانتیگراد می جوشد و بیشتر از تقطیر نفتی به دست می آید. زمانی که برای اولین بار کشف شد هزینه تولید پارافین بالا بود. اما پس از یافتن منابع جدید و روشهای بازیافت ارزان تر، قیمتها کاهش یافت.

 پارافین مایع

کاربردهای پارافین

پارافین به دو صورت مایع و جامد وجود دارد، این محصول فوق العاده همه کاره است و کاربردهای گسترده ای در صنایع، از پزشکی و کشاورزی گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی دارد. اگرچه پارافین برای اولین بار به عنوان موم پارافین در شمع ها در قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت، اما از آن زمان این روغن در بسیاری از اشکال دیگر استفاده شده است.

پارافین معمولاً به عنوان سوخت برای موتورهای جت و موشک و به عنوان سوخت یا جزء سوخت برای موتورهای دیزلی و تراکتورها استفاده می شود.

پارافین مایع یک روغن معدنی است که به دو صورت پارافین مایع سنگین یا پارافین مایع سبک وجود دارد. موم پارافین به سختی موم است، در حالی که پارافین مایع بسیار چسبناک و خالص است و می توان از آن به عنوان ملین استفاده کرد.

پارافین جامد

پارافین جامد چیست؟

پارافین جامد یک ماده کاربردی، طبیعی و خالص است. در واقع از آنجایی که این ماده پارافینی از نفت سفید به دست می‌آید یک ماده هیدروکربنی محسوب می شود. مواد هیدروکربنی مانند پارافین جامد کاملا بی ضرر هستند و فواید زیادی دارند.

ماده اولیه اصلی برای تولید پارافین جامد موم نرم است و پارافین جامد معمولاً با توجه به میزان چربی به دو نوع تقسیم می شود: پارافین جامد و پارافین میکروکریستالی 5.0 تا 1 درصد چربی جامد. کاربرد اصلی این محصول تولید شمع، مواد غذایی، چرم و … است. پارافین جامد به کشورهای مرکزی و آفریقا صادر می‌شود.

ماکرو کریستال یا پارافین سبک: این نوع پارافین کمتر شناخته شده است و به پارافین کریستالی معروف است. همچنین این پارافین می تواند دارای درصد روغن بنا به سفارش مشتری باشد. ماده اصلی این نوع پارافین موم است و پارافین از طریق شیرین کردن استخراج می‌شود.

پارافینهای جامد میکرو کریستالی یا سنگین: بیش از 90 درصد پارافینهای جامد سنگین و میکروکریستالی هستند که می توان به طور منظم سفارش داد. ماده اصلی این نوع موم پارافین نرم است که با فشار دادن ورقه های موم آزاد در دمای معین استخراج می‌شود.

کاربردهای پارافین جامد

به طور کلی پارافین جامد با نامهای همچون موم پارافین، موم جامد شناخته می شود از جمله نام های دیگر آن می توان به موم پارافین اشاره کرد. در شیمی این ماده جزء آلکانها طبقه بندی می‌شود و حاصل ترکیبات شیمیایی خاصی نیست. پارافین کاربردهای بسیار متفاوتی در صنعت، کشاورزی، انسان و پزشکی دارد. برای روانکاری قطعات صنعتی، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و پزشکی، درمان و فیزیوتراپی، صنایع دستی و شمعدان، صنایع لاستیک سازی، تولید کبریت، پارافین در سیم و کابل، پلاستیک و رنگ و چسب، صنایع دفاعی و … .

پارافین جامد در واقع می توان ماده ای بدون رنگ نامید که از نفت بدست می آید که می‌تواند با طیف گسترده ای از خواص فیزیکی و شیمیایی با استفاده از روش های مختلف پالایش، فرآوری و تولید شود. موم های پارافین عمدتاً بر اساس محتوای روغن آنها طبقه بندی می شوند که از حدود 0.5٪ تا بیش از 20٪ متغیر است. تغییرات در محتوای روغن ممکن است منجر به رفتار فیزیکی و شیمیایی متفاوت پارافین شود.

پارافین معمولاً در دو نوع کاملاً تصفیه شده و نیمه تصفیه شده با نقطه ذوب معمولی بین 46 تا 68 درجه سانتیگراد (115 و 154 درجه فارنهایت) و چگالی حدود 900 کیلوگرم بر متر مکعب یافت می شود. در آب نامحلول است، اما در اتر، بنزن و برخی استرها محلول است. پارافین تحت تأثیر رایج ترین معرفهای شیمیایی قرار نمی گیرد، اما به راحتی می سوزد. گرمای احتراق آن 42 کیلوژول بر گرم است.

موم پارافین هنگام ذوب به طور قابل توجهی منبسط می شود و استفاده از آن را در ترموستاتهایی با عناصر ترموستاتیک مومی برای مصارف صنعتی، خانگی و به ویژه خودرو امکان پذیر می کند.

 

پارافین

 

پارافین مایع

پارافین مایع از مشتقات نفتی به وجود می آید و نقطه جوش آن 265 درجه سانتیگراد است که در لوازم آرایشی و پزشکی استفاده می شود. پارافین مایع به صورت مایع روغنی بی رنگ یا مایع روغنی سفید است. نفت سفید مایع توسط زباله سوزهای صنعتی مختلف تولید می شود و کاربردهای بسیار متفاوتی دارد.

پارافین صنعتی نیز به عنوان روغن روان کننده ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. پارافین مایع صنعتی یکی از موادی است که به عنوان سوخت خودرو استفاده می شود.

خواص پارافین مایع

پارافین مایع یا روغن معدنی روغنی شفاف، بی رنگ، بی بو یا تقریباً بی بو است که از هیدروکربن های اشباع حاصل از نفت ساخته شده است. زمانی که رابرت آ. چزبرو حق اختراع ساخت «محصول جدید و مفید از نفت» را دریافت کرد. در سال 1913، استفاده از آن را به عنوان درمانی برای روده و یبوست مزمن توصیه کرد.

محبوبیت پارافین مایع به عنوان درمان یبوست و سرمازدگی عمدتاً به دلیل تحمل پذیری و سهولت تیتراسیون آن است. اگرچه تبدیل روغن معدنی به اسیدهای چرب هیدروکسی اثر محرک دارد، به نظر می رسد پارافین مایع در درجه اول به عنوان روان کننده مدفوع عمل می کند.

با استفاده طولانی مدت، عوارض جانبی اغلب با ملینهای محرک همراه است. این خواص پارافین مایع را برای استفاده در یبوست مزمن و دیابت جذاب می کند.

هنگامی که شامپو زدن برای از بین بردن شوره سر موثر نیست، پارافین مایع را به پوست سر بمالید و سپس آن را در یک پارچه گرم بپیچید. پارافین مایع همچنین می تواند برای کاهش التهاب ناشی از پوشک یا اگزما و برای نرم کردن جرم گوش سخت شده استفاده شود.

پارافین مایع را می توان برای تمیز کردن دست افرادی که با مواد ساینده مانند سیمان، قیر و رنگهای صنعتی کار می کنند استفاده کرد چرا که پوست را نیز تحریک نمی کند.

اگرچه پارافین مایع برای اهداف دارویی استفاده می شود، اما در صورت استفاده نادرست می تواند خطرناک باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *