پارافین
پارافین سبک چیست؟
دسامبر 4, 2022
تفاوت پارافین جامد و مایع
دسامبر 18, 2022

مشخصات پارافین خوب چیست؟

مشخصات پارافین خوب چیست؟

روغن پارافین در قرن نوزدهم زمانی که صنعت پتروشیمی کارل فون در تلاش بود تا ترکیبات روغنی را تصفیه کند و بازده را افزایش دهد، کشف شد. مشخصات پارافین خوب چیست و انواع پارافین چیست؟

در ابتدا به تاریخچه پارافین می پردازیم و در ادامه با انواع و مشخصات پارافین آشنا می شویم و فرآیند تولید پارافین صنعتی، پارافین کلراتوس، پارافین جامد میکرو کریستالی یا سنگین و روشهای تشخیص پارافین مرغوب از پارافین بی کیفیت را بیان خواهیم کرد. پارافین دارای دو نوع جامد و مایع دارد که هر کدام کاربردها و خواص متفاوتی دارند که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

پارافین یکی از مهم ترین موادی است که در صنعت نقش بسزایی دارد و روز به روز بر میزان استفاده از آن افزوده می شود. این ماده کاربردی اولین بار توسط دانشمند آلمانی به نام کارل لودویگ فون رایشنباخ که در 12 فوریه 1788 در آلمان به دنیا آمد، کشف شد.

از آنجایی که پارافین تمیزتر و ایمن تر از سایر روغن های رایج در شمع سازی می سوزد، افزایش استفاده از این ماده به یک عامل مهم تبدیل شد. از مهم ترین کاربردهای پارافین در اوایل قرن بیستم می توان به صنایع شمع سازی، بسته بندی گوشت و تولید روغن اشاره کرد.

پارافین در دو نوع مایع و جامد در بازار موجود است. پارافین گاهی به صورت ژله ای یافت می شود که از فرم های ژله ای و جامد آن برای ساخت انواع شمع ها و از حالت مایع آن برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

استفاده از پارافین برای ساخت شمع

پارافین در واقع یک ماده نفتی است که به دو صورت مایع یا جامد در بازار یافت می‌شود. از ژله و پارافین جامد (پارافین واکس) برای مدت طولانی بیش از هر چیز دیگری در ساخت شمع استفاده می‌شود.

از دیگر مشخصات پارافین این است که پارافین ها نقطه ذوب متفاوتی دارند، مثلا پارافین مورد نیاز برای ساخت شمع های ریخته گری باید نقطه ذوب 60 تا 63 درجه داشته باشد.

کیفیت پارافین برای ساخت شمع

در فروشگاه ها معمولاً می توانید فقط سه نوع پارافین برای ساخت شمع پیدا کنید.

1- پارافین قالبی (اسید) بیشتر در ساخت شمع های قدیمی استفاده می‌شود.

2- پارافین کریستالی (بدون اسید) که به دلیل انعطاف پذیری بیشتر برای ساخت شمع های دست ساز استفاده می شود.

3- پارافین شیشه ای یا طبی مناسب برای تولید شمع های ساخته شده در لیوان و ظروف زیرا این نوع پارافین برای تولید شمع با وسایل تزیینی بوده و روغنی و کاملا پارافین مانند است. لیز و شل است. شمع ها به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • شمع
  • شمع های دست ساز

تفاوت پارافین و موم های طبیعی

موم پارافین از نفت خام، رنگ روشن تر، بدون بود و در نقاط ذوب متفاوتی وجود دارد. عرضه پارافین واکس از داخل و خارج از کشور تهیه می شود. موم پارافین در انواع بسته بندی فله، اسلب و پاستیل می باشد که در کاربردهای مختلف از آنها استفاده می‌شود.

چند نکته مهم در مورد مشخصات پارافین:

1- اسید استئاریک (استئارین): برای کمک به سفت شدن پارافین باید اسید استئارین (استئاریک) به پارافین اضافه کرد. این ماده باعث افزایش مدت زمان سوختن شمع می شود برای مشاهده زمان سوختن انواع شمع می توانید به صفحه قیمت شمع مراجعه کنید.

2- شمع هایی که در قالب تهیه می شوند حاوی 2 تا 5 قاشق چای خوری اسید استئاریک برای 454 گرم پارافین هستند (در واقع برای هر 1 کیلوگرم پارافین 100 گرم لازم است.

3- کیفیت پارافین را می توان از روی رنگ آن تشخیص داد، از دیگر مشخصات پارافین، کیفیت رنگ آن است. پس هر چه رنگ پارافین سفیدتر و شفاف تر باشد، کیفیت آن بالاتر است.

نکته قابل توجه این است که از دیگر مشخصات پارافین این است که کاربرد اصلی این محصول صنایع شمع سازی، مواد غذایی، چرم سازی و … است. نفت سفید جامد به طور گسترده به کشورهای آسیای مرکزی و آفریقا صادر می‌شود.

تشخیص پارافین مرغوب از پارافین بی کیفیت

برای تعیین کیفیت و مشخصات پارافین چیزهای زیادی می توان گفت. پارافین باکیفیت دارای رنگ روشنی است، رنگ تیره به معنای درصد چربی بالا نیست. رنگ های پارافینی را می‌توان با فیلترها شفاف تر و روشن تر کرد.

بهترین گزینه تخته پارافین کم چرب است که شبیه تخته چوبی است اما وقتی روی زمین می افتد ترک نمی خورد.صفحه پارافین باید دانه های کریستالی بی شماری را در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید نشان دهد. همچنین پارافین نباید صابون باشد.

تشخیص خلوص پارافین گرانول کمی سخت است اما بهترین راه این است که ابتدا مقداری گرانول پارافین را ذوب کرده سپس در قالب کاملا خنک کنید و سپس برای تشخیص عملیات فوق را انجام دهید.

پارافین کریستالی

جزء اصلی این نوع پارافین دال مومی سبک (slack wax) است و از پارافین عرق شده به دست می آید. از دیگر مشخصات پارافین جامد این است که پارافین جامد کمتر با نام پارافین کریستالی در بازار شناخته شده است. کریستال های پارافین بر اساس نیاز مصرف کننده می توانند دارای درصدهای مختلف روغن باشند.

Slackwax  یک ماده کامپوزیت ساخته شده از موم و نفت است که محصول جانبی کارخانه های روغن موتور و یک عنصر کلیدی در تولید پارافین است. این محصول از Lubcat، محصول جانبی فرآیند تولید روغن موتور گرفته شده است.

در فرآیند استخراج پارافین، موم تخت به عنوان خوراک وارد سیستم تولید شده و پس از انجام فرآیندهای مهمی مانند احیا و رنگ‌آمیزی به محصول نهایی تبدیل می‌شود. این محصول پارافین واکس نام دارد. روغن بدست آمده در این مرحله به Fots Oil یا موم باقیمانده تبدیل می شود که برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

 

پارافین جامد میکرو کریستالی یا سنگین

بیش از 90 درصد پارافین های جامد موجود در بازار از انواع سنگین و میکرو هستند که بر اساس سری مشتریان معتبر می توانند دارای درصدهای متفاوتی از روغن باشند. این نوع پارافین، موم سیلیس سنگین است که از فشار دادن صفحات فولادی روی موم سیلیس بسته بندی شده در دمای معین به دست می‌آید.

فرآیند تولید پارافین صنعتی

فرآیند تولید پارافین صنعتی می تواند یکی از روش های زیر باشد:

1- فرآیند اسیدی: در این روش پس از ذوب مجدد موم پلاستیک و افزودن سرد اسید حلال، پارافین ناخالص از مرکز جدا می‌شود. پس از این فرآیند، محصول خشک شده و با اسید سولفوریک خالص می شود. تمیز کردن نهایی آلاینده ها را از طریق خاک حذف می کند و بقایای آن در نهایت پس از فیلتراسیون برداشت می‌شود.

2- فرآیند تعریق: در این فرآیند کمی بعد از تولید اول با تمیز کردن روغن داغ و اسید سولفوریک ادامه می یابد، سپس کار با همان فرآیند اسیدی (از قسمت شستشو) ادامه می‌یابد.

پارافین کلراتوس

پارافین کلراتوس به خطرات مواد شیمیایی با ارزش مورد استفاده در صنعت پلیمر اشاره دارد، به ویژه نرم کننده ها در PVC، بازدارنده های شعله برای پلاستیک ها و لاستیک ها، عوامل ضد ریزش برای رنگ ها و مواد افزودنی، و روغن های موتور با فشار بالا. (افزودنی ها) کاربرد وسیعی دارند و سالانه هزاران تن از این مواد تولید و مصرف می‌شود.

در داخل کشور، پارافین کلردار 52 درصد به طور گسترده به عنوان یک عامل تمیز کننده یا در صنعت کابل، چرم مصنوعی، کفپوش و … استفاده می‌شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *